NCC stärker gamla E6:an norr om Stenungsund
I och med jordskredet i Stenungsund som förstörde E6 är det många bilister som väljer väg 650 (gamla E6:an) i stället. På uppdrag av Trafikverket ska NCC nu förstärka och anpassa vägen till den ökade trafiken.
Mellan Ljungskile och Ucklum, en sträcka om ungefär 18 kilometer är NCC i fart med att rusta upp vägen för att anpassa den till högre trafikbelastningen. Projektet omfattar breddning av vägbanan och ett nytt lager asfalt – tjockare än vad man normalt lägger.
–
I vanliga fall lägger man 3 cm på den här typen av väg, här blir det ett lager om 5 cm för att klara av den stora mängd trafik som väntas. Ungefär 27 000 ton asfalt kommer vi att använda som i huvudsak kommer hämtas från vårt nya asfaltverk i Uddevalla, säger Lars Johansson, area manager NCC Industry.Komplexa asfaltsarbeten utförs nattetid
– Vi jobbar på natten att störa trafiken så lite som möjligt. Vi får bara vara på plats mellan 21:00–05:00 vilket kan låta som lång tid, men i detta sammanhang är det ett kort pass. Det är många olika moment som ska utföras tätt inpå varandra och det finns inte särskilt mycket utrymme här vilket innebär att vi måste köra en bit för att komma på plats med alla maskiner. Dessutom måste vi ta hänsyn till att den nylagda asfaltytan behöver en viss härdningstid innan man kan släppa på trafiken, säger Lars Johansson.
Maskinfräsning för att få det helt plant
– Vi gör arbetet i en viss ordning, vilket inte är helt självklart för utomstående. För att kunna skapa ett plant underlag börjar vi med att fylla svackor, sättningar och skador med ny asfalt. Det är det som ser ut som att vi har lappat och lagat i vägen. Sen fräser vi hela asfaltytan för att få den jämn. För att få den helt i nivå enligt beställningen avvänder vi en maskin som automatiskt sätter nivån baserat på GPS-koordinater, förklarar Lars Johansson.
Kylan är en utmaning
Den här typen av jobb utförs i vanliga fall mellan april och oktober. Detta projekt kommer att sträcka sig in i december, vilket innebär en utmaning gällande temperaturen i vägbanan.
– Efter asfaltläggaren har lagt ut den nya asfalten på vägbanan packar vi den genom att köra asfaltvältar över ytan - det har nog de allra flesta sett någon gång. Det som sker då är att vi pressar ihop asfalten för att den ska bli riktigt tät och hård. Men när det är kallt ute och vägbanan i sig är kall stelnar den nylagda asfalten och då går det inte att få den tillräckligt hård. Det löser vi genom att förvärma vägbanan med infraelement – då får vi upp temperaturen och den nya asfalten är varm nog för att packas ordentligt, förklarar Lars Johansson.
Mörkret är ytterligare en utmaning
Att arbeta nära trafik är alltid en arbetsmiljöutmaning. Så är även att arbeta i mörker. Nu blir det trafik och mörker på samma gång. Trafiken, stängs den av?
– Nej, vi stänger inte av trafiken. Vi använder vakter som tillfälligt stoppar trafiken vid bestämda ställen och trafiklotsar som guidar trafiken förbi oss på ett sätt som är säkert för både oss och trafikanterna. Hastigheten hålls nere på ett kontrollerat sätt och det har hittills fungerat väldigt bra, säger Lars Johansson. Han fortsätter:
– Vi beräknas vara klara i mitten av december.