Södra Länken, Stockholm
Vägtunnlar i Stockholm för miljö och säkerhet.
Södra Länken förbinder Essingeleden i väster med Värmdöleden i öster. Förbindelsens totala längd är cirka sex kilometer. Projektet inleddes hösten 1998 och Södra Länken öppnades för trafik 2004. Cirka 4,5 kilometer av förbindelsen är förlagd under jord i bergtunnlar. Tunnlarna sträcker sig från Årsta partihallar, under Årsta, Johanneshov och Hammarbyhöjden, via en bro över Sickla kanal och vidare i tunnlar till Värmdöleden.
Södra Länken kommer att avlasta trafiken i Stockholms innerstad och de södra förorterna. Årstafältet omvandlas till en stor, bilfri stadspark och på Huddingevägen genom Årsta beräknas trafiken minska med cirka tre fjärdedelar.
Bygger tio kilometer tunnlar
NCC Contracting fick i internationell konkurrens uppdraget att i två etapper bygga cirka 2,1 kilometer av huvudtunnlarnas sträckning. Den totala tunnellängden i NCCs uppdrag är cirka 10 kilometer, inklusive ramp-, utrymnings- och tvärtunnlar samt ett antal driftsutrymmen. Vägtunnlarna består av två separata tunnelrör, ett i vardera körriktningen. Varje tunnelrör innehåller två körfält samt utrymme för på- och avfarter. Förutom själva bergarbetena omfattar projektet flera mark- och konstbyggnadsarbeten. Arbetena påbörjades under 1998 och avslutas under 2002. Kontraktssumman är cirka 700 miljoner kronor. Projektet har som mest sysselsatt cirka 250 personer.
Ny teknik och nya metoder
Bekräftar NCCs kompetens
För NCC är uppdraget att bygga tunnlarna en bekräftelse på företagets kompetens vad gäller bergkunnande och anläggningskompetens vid genomförande av stora projekt i känsliga miljöer.