FAQ - Frågor och svar
Varför får jag fakturan i retur?
Det kan finnas olika anledningar till att en faktura skickas tillbaka till leverantören. Här är några vanliga orsaker till returer.
- Referensnumret är felaktigt
- Referensnumret saknas
- Fakturan uppfyller inte Skatteverkets krav på en faktura
- Felaktigt debiterad omvänd moms
NCC validerar att ett korrekt referensnummer finns angivet på fakturan och att detta nummer finns giltigt i det NCC bolag som står som fakturamottagare. Rätt ref.nummer skall matcha rätt NCC bolagsnamn och organisationsnummer.
Hur gör jag om jag fått en faktura i retur
Du måste skicka en ny faktura med komplett information. Vi skickar alltid med information om vad som är felaktigt på fakturan när vi returnerar den. Om referensnumret är fel/saknas kontaktar du NCC:s beställare.
När får jag betalt för min faktura?
NCC betalar 30 dagar ifrån att korrekt faktura har ankommit till oss eller enligt vad som finns angivet i skriftliga avtal.
Hur kan jag fakturera NCC elektroniskt?
NCC tar emot e-faktura på olika sätt och vi rekommenderar dig som leverantör att skicka e-faktura. Länk till Technical guide hittar du här.