AI-robot sparar pengar åt NCC genom att identifiera stenblock
NCC Industry ökar effektiviteten och kontrollen vid mottagning av bergmaterial. Att upptäcka lastbilslaster med stenblock, stenar som är för stora för att passa i krossmaskinen, har varit ett problem i flera år. Nu har en AI-robot löst det problemet, och som en bonus har kostnaderna minskat.
Det är strax efter midnatt och lastbilar lastade med utgrävt berg från den pågående tunnelbaneutbyggnaden rullar in på NCC Industrys anläggning strax utanför Stockholm. Varje last vägs in, fotograferas och registreras av föraren – och sedan en tid tillbaka analyseras de med hjälp av AI. På de fyra anläggningar där tekniken används har faktureringen ökat avsevärt.
"Under flera år har vi haft problem med att upptäcka laster som innehåller enstaka stenblock. Berg som är så stora att de måste bearbetas och krossas i mindre bitar innan de kan sättas in i krossmaskinen, vilket innebär extra kostnader för oss", förklarar områdeschef öst, Stefan Westlén.
"En ökad dialog med vår kund om hur vi kan hjälpa till att lösa deras problem är bara positivt. Tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm är ett bra exempel på en trång arbetsplats där kunden snabbt och smidigt behöver bli av med sprängt berg för att kunna fortsätta arbeta."
Befintlig teknik anpassad efter våra behov
Den manuella hanteringen där föraren väger och registrerar lasten själv innebär att det kan bli fel – omedvetet eller medvetet, och att NCC förlorar intäkter.
Pauline Broberg, vid NCC Industrys kundcenter i Borås, identifierade en betydande förbättringspotential i mottagningsprocessen. Niklas Bruske, som arbetar med IT-utveckling, föreslog att använda data i form av foton från Viktoria-vägningssystemet.
Tekniken för att upptäcka stenblock baseras på igenkänning av data som registreras vid invägning.
"Vi har utgått från befintlig teknik från Microsoft, som vi har anpassat efter våra behov. Resultatet blev AI-roboten 'Allan Ivrig', som har tränats för att identifiera så kallade stenblock. Det har varit ett roligt och mycket bra samarbete med kollegorna på kundcentret och två anläggningar där vi testade tekniken", säger Niklas Bruske.
"Nu kan vi kontrollera alla laster, vilket vi inte kunde göra tidigare. För att fortsätta träna 'Allan Ivrig' utför vi en manuell kontroll av avvikelserapporten vi får varje morgon. De data vi får innebär att vi kan fakturera för laster som innehåller stenblock som inte aktivt registrerats", säger Pauline Broberg.
Kunddialog om nya perspektiv på bergmaterial och kostnader
Tekniken ger ett nytt perspektiv på bergmaterial och kostnader, och ett behov av en ökad dialog med kunderna.
"Våra kunder vet att stenblock är mer kostsamma att hantera, men de är inte vana vid att bli fakturerade för kostnaden för en last som innehåller enstaka stenblock. När vi förklarar varför vi gör detta, är det normalt sett inga problem", säger Pauline Broberg.
"Tekniken är redo att användas i stor skala, men det kräver investeringar och beslut om hur man ska utveckla den och för att bättre förstå hur vi hanterar de data vi får, för att verkligen kunna fatta välgrundade beslut", sammanfattar Stefan Westlén.