AI-robot sparar pengar åt NCC genom att identifiera stenblock

NCC Industry ökar effektiviteten och kontrollen vid mottagning av bergmaterial. Att upptäcka lastbilslaster med stenblock, stenar som är för stora för att passa i krossmaskinen, har varit ett problem i flera år. Nu har en AI-robot löst det problemet, och som en bonus har kostnaderna minskat.

Det är strax efter midnatt och lastbilar lastade med utgrävt berg från den pågående tunnelbaneutbyggnaden rullar in på NCC Industrys anläggning strax utanför Stockholm. Varje last vägs in, fotograferas och registreras av föraren – och sedan en tid tillbaka analyseras de med hjälp av AI. På de fyra anläggningar där tekniken används har faktureringen ökat avsevärt.

"Under flera år har vi haft problem med att upptäcka laster som innehåller enstaka stenblock. Berg som är så stora att de måste bearbetas och krossas i mindre bitar innan de kan sättas in i krossmaskinen, vilket innebär extra kostnader för oss", förklarar områdeschef öst, Stefan Westlén.

"En ökad dialog med vår kund om hur vi kan hjälpa till att lösa deras problem är bara positivt. Tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm är ett bra exempel på en trång arbetsplats där kunden snabbt och smidigt behöver bli av med sprängt berg för att kunna fortsätta arbeta."

Befintlig teknik anpassad efter våra behov

Den manuella hanteringen där föraren väger och registrerar lasten själv innebär att det kan bli fel – omedvetet eller medvetet, och att NCC förlorar intäkter.

Pauline Broberg, vid NCC Industrys kundcenter i Borås, identifierade en betydande förbättringspotential i mottagningsprocessen. Niklas Bruske, som arbetar med IT-utveckling, föreslog att använda data i form av foton från Viktoria-vägningssystemet.

Tekniken för att upptäcka stenblock baseras på igenkänning av data som registreras vid invägning.

"Vi har utgått från befintlig teknik från Microsoft, som vi har anpassat efter våra behov. Resultatet blev AI-roboten 'Allan Ivrig', som har tränats för att identifiera så kallade stenblock. Det har varit ett roligt och mycket bra samarbete med kollegorna på kundcentret och två anläggningar där vi testade tekniken", säger Niklas Bruske.

"Nu kan vi kontrollera alla laster, vilket vi inte kunde göra tidigare. För att fortsätta träna 'Allan Ivrig' utför vi en manuell kontroll av avvikelserapporten vi får varje morgon. De data vi får innebär att vi kan fakturera för laster som innehåller stenblock som inte aktivt registrerats", säger Pauline Broberg.

Kunddialog om nya perspektiv på bergmaterial och kostnader

Tekniken ger ett nytt perspektiv på bergmaterial och kostnader, och ett behov av en ökad dialog med kunderna.

"Våra kunder vet att stenblock är mer kostsamma att hantera, men de är inte vana vid att bli fakturerade för kostnaden för en last som innehåller enstaka stenblock. När vi förklarar varför vi gör detta, är det normalt sett inga problem", säger Pauline Broberg.

"Tekniken är redo att användas i stor skala, men det kräver investeringar och beslut om hur man ska utveckla den och för att bättre förstå hur vi hanterar de data vi får, för att verkligen kunna fatta välgrundade beslut", sammanfattar Stefan Westlén.

AI Cargo Vision, stenblocksdetektion

Cargo Vision identifierar inkommande bergmaterial genom att skicka bilder från vågsystemet till en specialtränad modell för att upptäcka stenblock. Systemet registrerar alla inkommande transaktioner som klassificeras som antingen stenblock eller sprängsten.

Projektet startade 2021, med en pilotfas under 2023/2024. Idag används teknologin på fyra anläggningar i Stockholm (Barkarby, Älvnäs, Vårby, Rydbo).

  • Använder Microsofts maskininlärning.
  • Integrerat med Viktoria- och Dynamics*-arbetsflödet, där transaktioner kategoriseras som stenblock eller sprängsten.
  • Standardiserad kameraplacering vid vågstationer (12 meter högt, centrerat ovanför flaket).
  • Förbereder bilder för AI-analys genom färgjustering och beskärning.
  • AI tilldelar en säkerhetsnivå för identifiering av stenblock, vilket dokumenteras.
  • Kundcentret granskar och justerar klassificeringen vid behov.
  • Kundcentrets bedömningar används för fortsatt AI-träning och utvärdering.

* Viktoria är ett system för hantering av inkommande och utgående leveranser via vågsystemet på anläggningen. Det inkluderar självbetjäning och kamerabevakning för att spåra produkter och registreringsskyltar. All fakturering hanteras genom Dynamics.

Stenblock

Stenblock är stenar som är så stora att de måste bearbetas och krossas i mindre bitar innan de kan matas in i krossmaskinen, vilket medför extra kostnader. Sprängsten är material som genereras från sprängningsarbeten, exempelvis vid väg-, järnvägs- och avloppstunnelbyggen.

Mängden sten som lossas dagligen vid NCC:s anläggningar i Stockholmsområdet uppgår till 10 000 ton.