CNN och BBC rapporterar om NCC och eRoadArlanda
Den mediala uppmärksamheten kring invigningen av eRoadArlanda har varit massiv i internationella medier. CNBC, CNN, BBC, Fox news och ytterligare drygt 1000 medier från hela världen har rapporterat om projektet där NCC har en betydande roll.
– Den internationella uppmärksamheten visar hur unikt projektet är och hur långt fram Sverige ligger med den här tekniken. Vi gjorde helt rätt när vi bjöd in medier även från andra länder till invigningen och spred nyheten till utländsk press. Otroligt roligt att få kommunicera att NCC är del av svensk innovationskraft som uppmärksammas på det här viset, säger Tove Stål, presschef NCC i Sverige.
Det var onsdagen den 11 april som eRoadArlanda invigdes på allmän väg av bland annat Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth. Elvägen är en svensk innovation och den första i sitt slag i världen där både gods- och personfordon kan laddas medan de kör. Lösningen som både är hållbar och kostnadseffektiv möjliggör elektrifiering av befintliga allmänna vägar och en framtid med fossilfria vägtransporter. NCC är del av det konsortium som står bakom eRoadArlanda och NCC:s Hans Säll, till vardags affärsutvecklingschef på NCC, är konsortiet ordförande.
– Medierna ställer främst frågor om tekniken bakom elvägen och hur vi hanterar säkerheten och drift och underhåll av en väg som denna. Eftersom en av vår tids stora frågor är hur vi kan skapa fossilfria vägtransporter så är de självklart även intresserade av att veta hur planen framåt ser ut. Här har regeringen via Trafikverket redan nu sagt att man vill upphandla en längre elvägssträcka på 20-40 kilometer inom de närmaste åren, säger Hans Säll, affärsutvecklingschef NCC och ordförande för eRoadArlanda.
I skrivande stund, cirka tre veckor efter invigningen, har över 1 100 artiklar publicerats i nationella och internationella medier från hela världen. Artiklarna och inslagen har en uppskattad räckvidd på 200 miljoner läsare/tittare/lyssnare. Den film som the Guardian har publicerat om projektet har visats drygt 200 000 gånger och trafiken till eroadarlanda.com hade som flest 95 000 procent fler besökare än dagarna innan invigningen.