En förändrad och bättre byggbransch
Dagens Sommar i P1 har fokus på byggbranschen. Kenneth Nilsson affärsområdeschef för NCC Infrastructure, ger här sina reflektioner från många år i branschen.
Det är lätt att vara stolt över att arbeta i byggbranschen. Jag har varit verksam i branschen i mer än 30 år och jag delar helt den stolthet som Kim Söderström ger uttryck för. Vi är med och formar och underhåller den byggda miljön för människor idag och i framtiden.
Jag delar också helt frustrationen och sorgen över att det fortfarande finns människor som skadas allvarligt eller avlider på sina jobb.
Med 30 års perspektiv vet jag också att det är mycket som har förändrats i branschen precis som i resten av samhället. En av de sakerna är att det inte går att dra hela branschen över en kam. Den består av många olika typer av företag, med många olika slags arbetsuppgifter.
Byggbranschen är komplex på många sätt
Byggbranschen är komplex på många sätt i alla led. Det är en hårt reglerad bransch i flera avseenden med ett högt kunskapsinnehåll. Kraven har ökat. På miljö- och klimathänsyn. På dokumentation och kvalitetskontroll. På tillstånd och relationer med beslutsfattare och intressenter. Inte minst på säkerhet både på byggarbetsplatsen och för den färdiga produkten. Vi har tagit stora steg framåt och vi kan göra ännu mer, när det gäller vårt klimatavtryck och när det gäller att helt eliminera allvarliga olyckor.
Kärnan i NCC:s bygg- och anläggningsverksamhet är att hantera komplexiteten i byggprocessen tillsammans med våra kunder. Rätt kompetens vid rätt tidpunkt är en av de viktigaste frågorna för ett byggprojekt. I allt högre utsträckning har vi gemensamma planeringsprocesser eller arbetsprocesser med våra kunder för att hitta bästa sätt att genomföra ett projekt.
Att bygga sjukhus, fängelser eller renovera vattenkraftsdammar kräver specialistkompetens på olika områden. Det kräver också mycket resurser, under begränsade perioder, i specifika geografiska områden. Ett byggprojekt startar långt innan vi etablerar oss på själva arbetsplatsen och under hela den processen, fram till slutbesiktning, involveras en mix av egna medarbetare, underentreprenörer och bemanningsföretag.
Allas vårt uppdrag att arbeta säkert
De har alla i uppdrag att arbeta säkert och i enlighet med de tillstånd och regler som gäller.
Händer det att vi stöter på problem. Absolut! I en bransch som motsvarar 10 procent av den nationella ekonomin finns det både oseriösa företag och andra brister. Men vi kommer också med lösningar. Digitalisering av processer. Utbildningar. Dagliga rutiner för att stärka säkerhetskulturen. Uppföljning och analys. Vi är vana vid att hantera många språk och att ge instruktioner på flera språk är vardag.
Korrekta anställningsvillkor är en grundläggande princip vi aldrig ska tumma på. Som arbetsgivare och entreprenör följer vi upp att våra leverantörer och underentreprenörer har korrekta anställningsvillkor. Att de följer kollektivavtalen och följer vår uppförandekod för leverantörer. Vi agerar alltid om vi ser eller får rapport om avvikelser. Företag som inte erbjuder dessa villkor har ingen plats i vår bransch. Företag som är seriösa och kan bidra med kompetens och resurser är däremot nödvändiga för att klara de stora behov som finns framöver.
Rätt attityd, beteende och kompetens är nyckeln till en säker byggarbetsplats. På arbetsplatser med flera olika språk och kulturer bidrar till exempel gemensamma och dagliga säkerhetsgenomgångar till ökat säkerhetsmedvetande.
Bättre och säkrare idag
Jag är stolt över att vi är bättre idag än för 30 år sedan och jag är stolt över vår kontinuerliga utvecklingsprocess. Vi är en bransch som förändras till det bättre hela tiden. Förr var olyckstalen högre och vi hade inte alls den kontroll över processen som vi har idag. Så det finns mycket få skäl att blicka bakåt för att hitta lösningar. I stället ska vi som alla moderna branscher fortsätta att utvecklas och hitta lösningar på de problem vi har med moderna metoder.