Järnvägsutbyggnaden mellan Malmö och Lund slår hållbarhetsmålen igen
På uppdrag av Trafikverket bygger NCC, i joint venture med spanska OHLA, fyra nya järnvägsspår mellan Malmö och Lund. Genom att kombinera ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet fortsätter projektet att både nå – och slå – de uppsatta målen. Det visar Trafikverkets hållbarhetsrapport för 2022.
Projekt Fyrspåret Malmö-Lund har pågått sedan 2017 och i höst kopplas det nya fyrspåret in. Därefter monteras de tillfälliga spår som använts under byggtiden ner.
Med fyra järnvägsspår mellan Malmö och Lund, istället för dagens två, möjliggörs fler kollektiva resor i framtiden, men ett byggprojekt innebär också stor miljöpåverkan. För att minska klimatpåverkan under byggtiden ställde Trafikverket höga hållbarhetskrav redan i upphandlingen. De höga kraven i kombination med miljöbonus, bland annat för reducering av växthusgaser och för cirkulär ekonomi, har varit en sporre som bidragit till att hållbarhetsmålen inte bara överträffats år efter år utan även spetsats till under projektets gång.
Ekonomi och miljö går hand i hand
Eftersom ekonomisk och miljömässig hållbarhet ofta går hand i hand har man sett tydliga fördelar med att exempelvis arbeta med återanvändning av material. Där projektmålet från början var att återanvända 40 procent av materialet från de gamla spåren hamnade den slutgiltiga siffran på 70 procent, mycket tack vare att gamla spår och slipers kunde användas av andra järnvägsprojekt i södra Sverige. Det goda utfallet gör att man nu är extra positiva till återanvändandet av de tillfälliga spåren efter att de plockas bort.
– Vi jobbar aktivt med att finna mottagare till materialet och att få de kommande projekten att se inte bara det ekonomiska utan även det miljömässiga värdet i det materiel vi får över, säger Karin Svensson, blockchef BEST NCC, som ansvarar för järnvägsdelen i projektet.
Schaktmassor ger friskare havsbotten
Merparten av de stora mängder schaktmassor som uppstått under projektet har återanvänts i till exempel bullervallar och exploateringsprojekt i närområdet, samt som ny havsbotten i Södra Varvsstaden i Malmö.
Totalt har 152 000 kubikmeter schaktmassa återanvänts under 2022, något som minskat såväl transportkostnader som utsläpp, samt minskade avfallsmängder. En del av överskottet från schaktmassorna sparas också för att användas vid projektets återställning.
Hållbar arbetsmiljö i alla steg
Arbetet med social hållbarhet löper hela vägen ut i alla underleverantörsled för att minska risken för dåliga arbetsförhållanden, svartjobb och lönedumpning. Ett antal arbetstillfällen och praktikplatser har skapats i projektet öronmärkta för att skapa sysselsättning för personer som står längre från arbetsmarknaden.
För att undvika olyckor och tillbud har man arbetet intensivt med arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor och säkerställt att alla som arbetar i projektet följer de riktlinjer som gäller. Detta har gett resultat tillbuden varit få.
Insektshotell och vattenrening
På sträckan mellan Malmö och Lund har det gått tåg i över 100 år, och arbetet med att värna om den biologiska mångfalden i området har varit en tydlig del i projektet. Med hotade arter bland både djur och natur har många insatser gjorts för att bevara och skydda såväl vattendrag som mark i och kring byggnationsområdet.
Insektshotell och faunadepåer har skapats, samtidigt som vattendragen kontrolleras regelbundet och uppumpat vatten renas vid behov. Genom olika skötselåtgärder som nysådd och omplantering bevaras de känsliga arter som lever och växer längs spåret, en del arter har till och med ökat sitt bestånd.
–Fram till och med 2022 har vi minskat koldioxidutsläppen med ungefär 18 000 ton, vilket motsvarar 9 210 lastbilar som kör Malmö-Kiruna, avslutar Maria Cecilia Saluzzio, miljöansvarig i projektet för NCC/OHL.
Prisat hållbarhetsarbete – Vinnare av Sweden Green Building Awards 2022
Projektet prisades för sina insatser inom hållbarhetsområdet under 2022. Branschorganisationen Sweden Green Building Council (SGBC) delar årligen ut utmärkelser till aktörer och individer inom bygg- och anläggningsbranschen och projektet Fyrspåret Malmö–Lund, fyra spår tilldelades 2022 års utmärkelse för hållbar infrastruktur. I prismotiveringen framhävdes projektets systematiska sätt att arbeta mot högt satta hållbarhetsmål samt fokus på proaktivitet, innovation och samverkan. Läs mer i länken nedan.