NCC driver forskningsprojekt om hur tung trafik påverkar vägunderhållet

NCC har tillsammans med Trafikverket inlett ett nytt forskningsprojekt som syftar till att utveckla en modell för att beräkna hur ökade fordonsvikter påverkar vägunderhållsbehovet.

Projektet ska ge en djupare förståelse för hur de ökade fordonsvikter påverkar vägarnas hållbarhet och livslängd. Bakgrunden till forskningsprojektet är att de tillåtna fordonsvikterna det senaste årtiondet höjts från 60 ton till 74 ton på vägnätet för att minska transportkostnaderna genom ökad transportkapacitet.  Resultaten från forskningen kommer att vara avgörande för framtida vägunderhåll och planering. 

– Vi ser fram emot att bidra till branschens förståelse för hur ökade fordonsvikter påverkar vägarnas hållbarhet och underhållsbehov. Genom att utveckla en modell som kan kvantifiera dessa effekter hoppas vi kunna förbättra planeringen och genomförandet av framtida vägunderhåll, säger Robert Lundström, forsknings- och utvecklingschef, NCC Industry.  

Projektet ansluter också till tidigare SBUF-projekt om mätning av bärighet samt kring kontraktsformer och teknisk kvalitet där både kontraktsvillkor och teknisk prestanda undersökts. 

Projektet, som leds av Robert Lundström, forsknings- och utvecklingschef på NCC Industry, involverar omfattande litteraturstudier, fältmätningar och teoretisk modellering. Resultaten kommer att presenteras i en slutrapport samt på konferenser. Projektet är planerat att pågå från januari 2025 till januari 2028.