NCC har börjat bygga station Hagastaden
Stockholms tunnelbana byggs ut för att knyta ihop fler stadsdelar i alla väderstreck. NCC har i uppdrag att bygga den nya tunnelbanestationen Hagastaden och spårtunnlarna från Odenplan på den nya gula linjen.
Det är Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana som ansvarar för den stora utbyggnaden tunnelbanenätet som ska knyta ihop Stockholmsregionen.
Efter drygt ett års planering har nu NCC kommit igång med produktionen av tunnelbanestationen Hagastaden och den anslutande tunnelbanelinjen. Det har varit en lång startsträcka av planering, vilket inte är konstigt i ett så omfattande och komplext projekt.
− Säkerheten och kvaliteten går före allt. Vi tummar inte på det även om det kan medföra att vi får ändra i planeringen och skjuta på produktionsstarten, säger Leif Ohlsson, produktionschef NCC Infrastructure.
Bergarbeten 20 meter under mark
Med en i stort sett helt ny maskinpark startar NCC tunneldrivningen cirka 600 meter in i berget på 20 meters djup. Här öppnar NCC upp berget och fortsätter att spränga ut för plattformsrum och spårtunnlar.
I projektet finns NCC-medarbetare från både Sverige och Norge samt Hercules, NCC:s djupgrundläggningsbolag.
− Det känns bra att vara igång! Och spännande. De flesta av oss norrmän kommer från tunnelprojektet på Färöarna där vi bygger tunnlar under havsbotten "mitt i Atlanten". Det är klart att det finns andra utmaningar med att driva en tunnel "mitt i stan". Men vi är ett rutinerat gäng som jobbat ihop i flera år så det fungerar fint, säger Frank Grønvold, blockchef för bergarbeten NCC Infrastructure.