NCC minskar Korsvägens utsläpp väsentligt

Genom effektiva klimatåtgärder vid projekt Korsvägen i Göteborg har NCC lyckats minska klimatpåverkan och sänka kostnader väsentligt. Projektet har hittills kunnat redovisa minskade utsläpp motsvarande 35 000 ton koldioxidekvivalenter (CO2e) jämfört med konventionella metoder. Minskningen motsvarar elförbrukningen för en stad i Uppsalas storlek under ett helt år.

– Genom att integrera klimatåtgärder tidigt i projektet har vi minskat våra CO2e-utsläpp och samtidigt kunnat reducera kostnaderna utan att tumma på effektiviteten. Det här är resultatet av en kombination av medvetna beslut och täta samarbeten och visar att det är möjligt att prioritera både ekonomi och klimatpåverkan, säger Sofie Ahlbäck, Environmental Manager på E05 Korsvägen.  

Förändringar av betongrecept  

En av de viktigaste åtgärderna har varit förändringar i sammansättningen av betongen. Betong är en stor källa till koldioxidutsläpp på grund av cementen som används. Genom att använda andra recept där delar av cementen ersätts med slagg har projektet lyckats minska sin klimatpåverkan markant.   

– Vi har bland annat minskat andelen cement i betongen genom att ersätta delar med slagg, som är en biprodukt från stålindustrin. Hållfastheten i betongen är inte försämrad, säger Sofie Ahlbäck. 

Minskad mängd kalkcementbruk  

Kalkcementpelare (KC-pelare) är en metod som används för att förstärka marken. Genom fullskaletester har projektet kunnat visa Trafikverket att mindre mängd kalk och cement behövts för att uppnå tillräcklig hållfasthet, jämfört med ursprungliga tekniska krav. Men det krävdes avsteg från Trafikverkets krav för att få minska inblandningen av KC-bruk.  

– Med synergieffekt från andra projekt, bland annat E02 Centralen, som också hade sett positiva resultat med minskad inblandningsmängd, kunde fullskaleförsöken på E05 Korsvägen leda till godkänt avsteg från de tekniska kraven säger Sofie Ahlbäck. Hon fortsätter:   

– Det är mycket värdefullt att kunna göra tester i de aktuella förhållandena på plats, vilket ger möjlighet till optimeringar och därmed klimat- och kostnadsbesparingar.  

Tillsammans har åtgärderna för KC-pelare och betong hittills minskat klimatpåverkan med totalt 21 800 ton CO2e. Något som kommer att öka efterhand alltmer betong används.  

Viktigt att ha med klimatfrågan som beslutsunderlag 

– En viktig lärdom från E05 Korsvägen är att involvera miljöteamet i tidigt skede av projektet och att säkerställa att alla beslut, från inköp till byggmetod, tar hänsyn till klimatmålen. Genom att få med klimatkrav i avtalen kan vi sätta press på leverantörer och underentreprenörer redan innan de kommer till arbetsplatsen. Detta är en nyckel för att maximera klimatnyttan och skapa ägarskap för miljöfrågan i hela projektorganisationen.