NCC testar asfalt helt utan nytt bitumen
Sedan 2022 genomför NCC tillsammans med Trafikverket ett testprojekt med asfalt helt utan ny bitumen som bindemedel. I stället används talloljebeck, något som väsentligt minskar utsläppen av växthusgaser från tillverkningen.
Sommaren 2022 utfördes beläggningen inom testprojektet med en ny typ av asfaltprodukt på en två kilometer lång sträcka av väg 706 utanför Sundsvall. Unikt med asfaltprodukten som användes är att den var tillverkad helt utan något nytt bitumen. Som bindemedel användes talloljebeck (TOP) samt den bitumen som fanns i den asfaltmassa som återanvändes i projektet. Talloljebeck utgjorde ca 50% av den totala bindemedelshalten i asfalten.
– Nu pågår uppföljning under ett antal år framåt med bland annat provtagning, labbtester och visuella kontroller. Vi behöver veta mer om hur materialet beter sig över tid, inte minst bindemedlets åldringsegenskaper. Därför är det viktigt med långsiktig uppföljning som omfattar asfaltens hela livscykel, inte bara tillverkningen, säger Robert Lundström, forsknings- och utvecklingschef, NCC Industry.
Omställningen till biobaserade bränslen i asfalttillverkning har gått fort. NCC använder sedan 2013 huvudsakligen träpellets vid asfalttillverkning – en av de störst bidragande åtgärderna till att NCC redan nu har nått klimatmålen för 2030. En naturlig följd är därför att minska fossilberoendet i materialen man tillverkar asfalt av, i synnerhet det oljebaserade bindemedlet bitumen. NCC driver flera utvecklingsprojekt i Sverige, Norge och Danmark för att ersätta bitumen med andra bindemedel, och det är främst lignin och bioolja som testas.
Inkluderas inte i miljövarudeklarationer
Genom att använda TOP i ny asfalt tar man bort kol ur kretsloppet. I Sverige tillåter däremot inte Trafikverket att effekterna av TOP inkluderas i de miljövarudeklarationer (EPD) som görs för att leda CO2-sänkning i bevis. För att kunna öka användningen av TOP som bindemedel behöver regelverken ställas om till att inkludera den här typen av kolinlagring i EPD:erna, för att kunna motivera det högre materialpriset.
– Denna tekniska utveckling är mycket viktig, vi har alltså en teknik för att plocka ur kol ur asfaltens livscykel. Om det också kunde inkluderas i EPD:erna skulle det finnas ytterligare ett viktigt incitament till att välja alternativa bindemedel och minska utsläppen, säger Robert Lundström.