NCC testar elektriska maskiner för beläggningsarbeten
Arbetet med att dra ner klimatpåfrestningarna fortgår med att tillsammans med olika leverantörer ta fram elektriska maskiner till beläggningsarbetet.
Den absolut största besparingen i koldioxidutsläpp när det gäller asfalt och beläggning görs genom att påverka tillverkningsprocessen. Genom att byta ut bränslet i tillverkningsprocessen från eldningsolja till pellets, ett arbete som initierade redan 2011 har NCC sänkt koldioxidutsläppen med ungefär 35 %. Arbetet med att dra ner klimatpåfrestningarna fortgår med att tillsammans med olika leverantörer ta fram elektriska maskiner till beläggningsarbetet.
- Vi vill göra allt vi kan för att minska vårt avtryck och det inkluderar givetvis våra arbetsmaskiner. Vi har flera pågående diskussioner med flertal leverantörer om elektriska maskiner, säger Stefan Stridh, teknisk specialist på NCC Industry.
Avdelningen Asphalt Middle Sweden har testkört flera olika maskiner och har fler tester planerade framgent. I december testkördes en Hamm HD10e på ett projekt i Orminge centrum strax söder om Stockholm där en tillfällig busshållplats anläggs.
Test med tuffa förutsättningar
- Det var inga snälla omständigheter för välten. -5°C i lufttemperatur vilken gjorde att batteriet laddade ur fort. Arbetsplatsens utförande påverkade kapaciteten också eftersom korta vältsträckor innebär många start, stopp och byte i färdriktningen för välten. Alla dessa ändringar samt uppstart av vibrationsfunktionen drar betydligt mer på batteriet än att bara köra kontinuerligt. För ett handläggarlag som kör sprider så hade detta fungerat betydligt bättre då välten står still längre perioder, säger Stefan Stridh.
Elvälten drar ner bullret ordentligt
- Vi körde i Orminge i två dagar och testade elvälten och den funkade mycket bra. Det är riktigt skönt att den är så tyst - vår arbetsmiljö är bullrig så alla neddragningar i ljudnivåerna är mycket välkomna, säger Magnus Pettersson, lagbas för Lag 3801-S1 som utförde arbetena.
Slipper avgaser med elektrisk vibrationsplatta
Samma lag testkörde under en längre period en elektrisk vibrationsplatta om 70 kg.
- Vi är riktigt nöjda med den, den fungerar superbra. Den måste laddas för att kunna användas hela dagen, men med ett reservbatteri kommer vi kunna köra hela arbetsdagar. Den går tystare än en konventionell vibrationsplatta, det är inte många decibels skillnad men det gör skillnad. Den största fördelen är dock att man slipper avgaserna vilket är skönt. I mer slutna områden så påverkar det mycket och det är skönt att bli av med, säger Magnus Pettersson.