Nya järnvägsspår på plats på del av Fyrspåret Malmö-Lund
I fredags passerades halvtid i ett tio dagar långt tågstopp mellan Malmö och Lund, där två nybyggda spår mellan Klostergården i Lund och Flackarp i Staffanstorps kommun kopplas in på Södra stambanan. Arbetet är en del av projekt Fyrspåret Malmö-Lund, som NCC utför tillsammans med OHLA på uppdrag av Trafikverket.
–Banarbetet i det stora inkopplingsarbetet går enligt tidplanen. Spåren i båda ändarna, i Flackarp och Klostergården, kapades i början av förra veckan. Därefter schaktades den gamla banvallen bort på inkopplingsplatserna och ny banvall anlades där spåren ska kopplas in på stambanan, berättar Ronnie Jönsson, produktionschef BEST (Bana, El, Signal, Tele), NCC.
Helgarbete för spårläggare och spårriktare
I fredags var den första halvleken över i inkopplingsarbetet, men det blev ingen paus och vila. Direkt därefter startade spårbygget.
–Spårläggaren lade slipers på plats och fäste rälsen ovanpå, ett teamwork där det hela tiden gäller att fylla på med nya slipers och nytt material. 40 meter järnväg i timmen bygger vi, vilket är ganska bra fart, fortsätter Ronnie Jönsson.
Järnvägens precisionsmaskin
På lördagen låg spåren på plats och då var dags för spårriktaren, en riktig precisionsmaskin. Nylagda spår är nämligen inte helt raka, men det rättar spårriktaren till. Den mäter spåren, lyfter upp rälsen och komprimerar makadamen med vibrerande spadar så att spåren hamnar helt rätt på millimetern.
–Det som nu återstår är bland annat att hänga upp kontaktledningar, flytta signaler och sedan den viktiga kontrollen av hela anläggningen. Sent på onsdag kväll ska allt vara klart, och på torsdag rullar tågen som vanligt igen mellan Malmö och Lund, avslutar Ronnie Jönsson, som efter Fyrspåret Malmö-Lund fortsätter till ett annat projekt inom NCC, nämligen E02 Centralen i Göteborg som Blockchef Installation.
Helt klart i slutet av 2023
I september 2023 är det åter dags för ett tågstopp mellan Malmö och Lund, det sista i detta projekt. Då ska det nya fyrspåret kopplas in på hela sträckan Arlöv-Lund och de tillfälliga spåren som använts under byggtiden kopplas bort och rivas.
I slutet av 2023 beräknas Fyrspåret mellan Malmö och Lund och de flesta passager längs det vara i full drift. Därmed kan kapaciteten på en av Sveriges mest trafikerade järnvägssträckor öka från dagens cirka 460 tåg per dygn till cirka 645 tåg år 2030.