Stort intresse när NCC nya asfaltverk invigdes i Falun
Onsdag 18 september 2024 var det en stor dag för NCC och Industry-avdelningen när det nya asfaltverket Falukrossen äntligen invigdes.
Investeringsplanerna, som pågått under några år, men intensifierats de sista två åren har nu äntligen realiseras och kommer ersätta den befintlig anläggningen i Gustafs, söder om Borlänge med råge.
– Äntligen är vårt moderna asfaltverk på plats och i drift. Flera av våra kommunala och privata kunder tog sig möjligheten idag att ta en närmare titt på fabriken som producerar ny asfalt med hög andel återvunnen asfalt och använder förnyelsebart bränsle för uppvärmningen, säger Johan Brus, avdelningschef, NCC Industry.
Frågan om en ny produktionsfabrik aktualiserades redan när tillstånden i naturgrustäkten i Gustafs löpte ut 2020 och stenmaterialet transporterades från just Falukrossen, men har varit uppe för diskussion sedan frågan initierades 2010.
Nu placeras asfaltverket på samma plats mellan Falun och Borlänge vilket möjliggör kortare transportsträckor för råmaterial och färdig asfalt, vilket minskar både kostnader och miljöpåverkan. Det kommer av förståeliga förbättra produktionskapaciteten där modern teknik kommer att användas för att minimera energiförbrukningen och reducera utsläpp under produktionen.
– Med denna investering tryggar vi att marknaden kommer ha tillgång till asfalt med lågt klimatavtryck och god kvalité. Fabrikens placering gör också att vi minskar transporter av cirka hundra tusen ton grus genom Borlänge per år, säger Johan Brus.
I det nya asfaltsverket kommer NCC använda metoder för att producera asfalt med lägre miljöpåverkan. Fokus ligger på att minska användningen av fossila bränslen, öka energieffektiviteten och främja återvinning. Asfalten har ett lägre klimatavtryck, men uppfyller samma kvalitetskrav som traditionell asfalt.
– Uppvärmningen sker genom träpulver som kommer ifrån skogsindustrins restprodukter i Dalarna, berättar Brus.
Totalt har NCC ett 30-tal asfaltfabriker i Sverige, från Kiruna i norr till Malmö i Söder. Investeringen kostar NCC cirka 75 miljoner kronor. Med sin placering kommer asfaltverket även betjäna en stor del av Dalarna effektivt, vilket innebär snabbare leveranser och bättre service för lokala vägprojekt.
Asfaltverket, lämpligt benämnt som Black Move 2.0, har en produktionskapacitet på 240 ton per timme. Anläggningen använder vattenskumteknik (LTA) och har en blandare med kapacitet på fyra ton. Den är utrustad med 12 kalldoseringsmatare och tre återvinningsmatare som kan användas med både blandare och ringtrumma.
För pellets (träpulver) finns två silos med en total kapacitet på 340 kubikmeter. Utlastningsfickorna rymmer cirka 500 ton och det finns fyra bitumentankar med en total kapacitet på cirka 300 ton. Filtreringssystemet har uppgraderats med cirka 20 procent kapacitet, vilket motsvarar 74 000 Nm³. Fillerkapaciteten är totalt cirka 190 m³, fördelat på fyra enheter (37+50+50+50 m³).