VA-projektet Östra Länken i Luleå firar 10 år
Hösten 2014 sattes spaden i jorden för en av de största infrastruktursatsningarna i Luleå Kommuns historia. I år firar vattenförsörjningsprojektet Östra Länken tio år och beräknas vara färdigt 2026.
– Vi är stolta över den resa vi har gjort hittills och det är många olika yrkesarbetare och tjänstemän som hunnit sluta, några har hunnit bilda familj och själv har jag firat jämna födelsedagar två gånger under byggtiden, säger Erik Sandström och skrattar medan han häller upp en kopp kaffe på platskontoret på Svartövägen.
Han är en av få som varit med sedan byggstarten, först som platschef och sedan några år tillbaka som projektchef. Han och projektingenjören Jonas Bramberg plus en handfull yrkesarbetare har full täckning i årskalendern sedan första spadtaget iscensatte den nya VA-strukturen i staden.
– Vi har några få som varit med, jag och Jonas och även några yrkesarbetare. Men i Luleå kommun är det ingen kvar, det är många människor som passerat revy i det här projektet, säger han i ett försök att summera.
Bakgrunden till Östra Länken, ett samverkansprojekt mellan NCC och Luleå kommun, handlar om att säkra Luleåbornas dricksvattenkvalitet på lång sikt. Byggandet av det nya vatten- och avloppsnätet har genomförts i etapper längs olika stadsdelområden i Luleå som till exempel Notviken, Kronan, längs Skurholmsfjärden, Hertsön och Svartöstaden till en beräknad kosta på cirka 1,4 miljarder kronor när det är färdigställt 2026. Dessutom möjliggör projektet Östra länken den gröna omställningen och de kommande industrisatsningarna som bland annat Luleå kommun, SSAB och LKAB beslutat att genomföra på Hertsöfältet och Svartöns industriområde i Luleå.
När det är klart kommer invånarna ha tillgång till renare och säkrare dricksvatten och vara dimensionerat ur alla aspekter för att klara en växande stad där Luleå har som mål att växa till 100 000 invånare till 2040.
– Det nya VA-systemet kommer klara de så kallade hundraårs-flöderna och är byggt för att klara 150 000 människor, så det här projektet är det många som ska känna sig stolta över, säger han.
Erik Sandström har sedan starten haft sitt vakande öga över projektet när det dragit fram genom stan det senaste decenniet. Han berättar detaljerat och initierat hur Östra Länken initialt skurit fram som en kniv genom landskapet men även skapat förbättrade trafiklösningar och stadsmiljöer. Nya och gamla avloppsnätet ska och har kopplats ihop via ett stort antal och iögonfallande arkitektritade pumpstationer med vackra namn som Ljusglimt, Havsstrand och Heta Hyttan.
Pumpstationer har varit en viktig del av projektet, med tre arkitektritade stationer som alla har unika designegenskaper. Pumpstation P14, kallad "Ljusglimt", och P42, kallad "Havsstrand", är båda arkitektritade och utformade för att vara estetiskt tilltalande, samtidigt som de fyller sina funktioner. Pumpstation P40, "Heta hyttan", har en belysning inspirerad av stålverkets historia och kommer att få en visuell roll i stadsbilden.
– Jag skulle tro att när vi är klara så har vi byggt drygt tre mil rörledning, det har varit många utmaningar, men vi har jobbat hårt och det har funnits en stolthet och teamkänsla i produktionsteamet, alla har bidragit och haft en genuin vilja att jobba med Östra Länken, berättar Sandström.
Projektet har fått flera utmärkelser, där framförallt "Årets Bygge 2018," var ett stolt ögonblick för de inblandade.
– Juryn imponerades av vår samverkan med kommunen, där vi presenterade vår vision och hur vi lyckades hålla projektet inom budget och tidsramar. En annan trevligt utmärkelse var hederspriset för Ljus och Design som delades ut till projektet och arkitekterna för pumpstation 42 (Havsstrand), för utformning och belysning som anpassats efter väder, vind- och ljusförhållanden.
Sedan 2014 har vi kontinuerligt upphandlat nya etapper och hittills har NCC erhållit 45 beställningar i projektet Östra Länken- fortsättning. Med noggranna projekteringar och en genomtänkt kravlista har NCC lyckats hålla budgeten och tidsplanen för varje etapp, vilket skapat en trygghet för kommunen.
– I vårt samverkansavtal har vi lyckats riktigt bra. Det har getts och funnits utrymme för att utreda kritiska moment i byggprocessen. Nyligen lyckades vi tack vare en gedigen geoteknisk undersökning borra oss igenom och under 14 järnvägsspår med så kallade microtunnelborrning. Det utfördes till kostnaden närmare fem miljoner kronor under kalkylerad budget, säger Sandström.
Projektet har hittills varit framgångsrikt tack vare ett starkt fokus på samverkan, öppna böcker och nära samarbete med Luleå kommun. Den totala entreprenaden i den första etappen som slutfördes 2018 beräknades kosta 517 miljoner kronor, men stannade på 475 miljoner.
– Vilket innebar en betydande besparing för kommunen. Vi lyckades dessutom slutföra arbetet ett år tidigare än planerat, vilket möjliggjorde starten av det stora byggprojektet Kronandalen.
Sammanfattningsvis har Östra Länken varit ett av de mest betydande samverkansprojekten i regionen, med betydande investeringar i infrastruktur och framtidssäkerhet för Luleå kommun.
Med de framsteg vi har gjort hittills är vi övertygade om att vi kommer att slutföra arbetet i tid och inom budget och fortsätta bidra till Luleås utveckling. Vi har lyckats gå i takt med projektering och byggande. Det är klart att vi känner en stolthet över projektet Östra länken och det vi levererat till kund säger Erik Sandström.