Projekt Hagalund Depå minskar klimatutsläpp och pappersarbete

Vad är det som förbättrar lönsamheten, gör livet lättare för en arbetsledare och minskar klimatutsläppen? Svaret är Efficient Load Out.

I Solna bygger NCC en ny verkstadsdepå för regionaltåg. Den nya byggnaden ska bli 250 meter lång och 25 meter bred och ska dockas på den befintliga depåbyggnaden.

För att ge plats åt den nya byggnaden ska 40 000 m3 schaktas. Det motsvarar cirka 4 500 normallastade lastbilar.

För att minska klimat- och miljöbelastningen använder projektet sig av Efficient Load Out.

– Projektet ligger mitt inne i Solna och vill vi minska antalet transporter för att därmed minska buller och damm, och värna klimatet, säger Fredrik Orest, lead buyer, affärsområde Infrastructure.

Parallellt med att den nya byggnaden anläggs pågår verksamheten i den befintliga depån med tåg som kör in i depån för reparation och service, och färdigservade tåg som kör ut. Driften i depån påverkar hela projektet i allt från logistik, produktion till säkerhetsarbete. Ett exempel på det är att när en lastbil ska köra in på området krävs att en person lotsar lastbilen så att passagen sker på ett säkert sätt.

Oscar Wikesjö är arbetsledare på projektet. Han hanterar bland annat transporterna och har kontakt med förare och maskinister.

– Eftersom vi använder Efficient Load Out är hela transportkedjan digitaliserad från lastning till faktura och jag får all information i realtid. På en webbsida kan jag bland annat följa hur mycket som lastas, vart chauffören åker för att deponera massorna och se deponikvitton, säger Oscar Wikesjö.

Han fortsätter:

– Jag har mycket bättre överblick och kontroll över transporterna vilket gör att vi kan optimera enhetstider och kapaciteter. Mitt arbete har blivit enklare. Jag slipper till exempel leta bland fysiska kvitton, istället kan jag söka efter kvittona digitalt på webbsidan vilket sparar tid, säger Oscar Wikesjö.

Efter att projektet schaktat cirka 20 000 m3 har man kunnat spara 500 transporter och 30 ton CO2e genom att använda Efficient Load Out.

Om projekt Hagalund Depå

  • Ny vagnhall för tågunderhåll
  • Kund Jernhusen
  • Totalentreprenad i samverkan med ett ordervärde på cirka 920 MSEK.
  • Byggtid maj 2024 - dec 2026

Om Efficient Load Out

Tjänsten Efficient Load Out, som används i projektet, har utvecklats av Volvo Lastvagnar och Volvo Construction Equipment i samarbete med NCC.

Efficient Load Out innebär att grävmaskinerna utrustas med digitala vågar som löpande överför information till systemet. Målet är att lastbilen ska lastas optimalt, inte för mycket och inte för lite. Efter avslutad lastning meddelar grävmaskinerna lastbilen digitalt vilket material som är lastat, lastvikt samt vart lasten ska transporteras. Uppkopplade tjänster är av mycket stor betydelse för att minska miljöpåverkan och öka produktiviteten. Efficient Load Out är ett bra exempel på detta.

Med Efficient Load Out har nyttjandegraden av lastbilarnas fraktvolym stigit till mellan 97-100 procent för varje transport.