Så lyckas ett vattenreningsprojekt

Låg risk och mer vattenrening för pengarna. Så kan man sammanfatta fördelarna med strategisk partnering i VA-projekt. Christian Axelsson och Tobias Häggholm har i många år arbetat i strategisk partnering och berättar här om sina erfarenheter.

– De kunder vi har jobbat med, som har börjat jobba i partnering i VA-projekt, har fortsatt att göra det. Jag tror att det beror på att de helt enkelt ser att de får mer för pengarna och en bättre slutprodukt genom partnering, säger Christian Axelsson, avdelningschef för Civil South/East, NCC Infrastructure.

Partnering är en strukturerad samverkansform där nyckelaktörer samarbetar för att genomföra ett projekt i en gemensam organisation och utifrån gemensamma ramar.

Strategisk partnering innebär att en kund och en entreprenör med en gemensam organisation genomför flera projekt. Organisationen utvecklar sitt arbetssätt för varje genomfört projekt och kan på så sätt ta vara på erfarenheter och lärdomar. Det kan handla om att till exempel korta tider i olika faser, förbättra funktionalitet, utformning och teknik eller minska kostnader. 

Strategisk partnering innebär produktivitetsvinster

I partneringmodellen tar NCC och kunden fram bygghandlingarna tillsammans först när kunden beslutat vad som faktiskt ska byggas. Det gör att projekteringen kan begränsas.

– Vi tar fram bygghandlingar till en lösning som vi vet är byggbar och inom en fastställd budget. I fastpris-kontrakt har jag tyvärr flera gånger varit med om att få bygghandlingar som inte är byggbara eller onödigt påkostade och inte motsvarar kundens prisförväntan, säger Christian Axelsson.

För att säkerställa byggbarheten har NCC med produktionspersonal redan i projekteringen i partneringprojekt.

– Det gör också att produktionsorganisationen blir inläst på handlingarna inför produktionsfasen, säger Tobias Häggholm, affärsutvecklare i avdelning Civil South/East, NCC Infrastructure.  

Strategisk partnering bygger på kundens delaktighet

Strategisk partnering innebär ett annat arbetssätt än fastpris-kontrakt och kan vara ovant till en början. Projektorganisationen ansvarar gemensamt för projektet och det ställer krav på att kunden är delaktig och involverad.

– Ju mer kundens projektmedlemmar är med och påverkar, desto bättre blir slutresultatet och kunden får det kunden vill ha till den budget som satts. Jag minns till exempel ett projekt som var en kunds första projekt i samverkan. Driftsorganisation involverades och när driftpersonalen förstod att de faktiskt var med och bestämde hur slutprodukten skulle fungera, var det en aha-upplevelse. Driftorganisationen, med sin kunskap, spelar en nyckelroll för att slutprodukten ska bli bra, säger Christian Axelsson.  

Det kunden investerar i tid och engagemang under den förberednings- och projekteringsfasen har kunden igen i produktionsfasen.

– När vi bygger det vi gemensamt beslutat och till en gemensamt överenskommen budget – så ökar ansvarstagandet från alla involverade. Det ger i sin tur ett bättre utförande och en nöjdare kund, säger Tobias Häggholm.

Strategisk partnering kan spara kundens resurser

För att arbeta i strategisk partnering krävs ingen stor organisation. Strategisk partnering kan tvärtom vara ett sätt för kunden att spara sina resurser eftersom det krävs färre resurser för upphandling, projektering och för att bevaka produktionen.

– Inom avtalet har vi utrymme att plocka in de resurser som behövs för projektet. Till exempel behöver det inte vara kundens projektledare som knyts upp i projektet, istället kan NCC ta ett större ansvar i projekteringsledning eller ta fram handlingar för att underlätta för kunden. Vi arbetar till exempel med en kund vars organisation består av bara två personer, säger Tobias Häggholm.

Grunden är att arbeta tillsammans och bistå med kompetens oavsett om den kommer från beställarens eller entreprenörens organisation.

– Som stort bolag har NCC en bred palett av kompetenser och har alla möjligheter att avlasta kunden till exempel inom geoteknik, grundläggning och vattenrening där vi har specialistkompetens, säger Christian Axelsson.

En av många vinster med strategisk partnering är lärandet. För varje delprojekt kan projektorganisationen förfina och förbättra byggprocessen.

– När ett projekt avslutas tar projektorganisationen med sig lärdomarna och erfarenheterna till nästa projekt och kan på så sätt utveckla eller rationalisera hur arbetet görs. Helt naturligt, lär vi också känna varandra och vi förstår hur kunden vill ha det. Vi behöver till exempel inte fråga vilken typ av ventiler kunden vill att vi använder – det lär vi oss i första projektet och sedan kan vi det, säger Tobias Häggholm.

– För varje projekt får kunden mer och mer för sina pengar. Strategisk partnering är ett effektivt arbetssätt, säger Christian Axelsson.    

  • Christian Axelsson.

  • Tobias Häggholm.