NCC bygger nytt badhus i Visby

NCC:s dotterbolag Nybergs Entreprenad ska bygga ett nytt toppmodernt badhus i centrala Visby. Projektet genomförs i samverkan med uppdragsgivaren Region Gotland, och ordervärdet uppgår till cirka 300 MSEK.

Bild: Region Gotland

Det nya badhuset byggs intill Solbergabadet, centralt i Visby, strax utanför ringmuren med trafik och bebyggelse nära inpå. Placeringen medför logistikutmaningar och ställer höga krav på att arbeta med hänsyn till omgivningen och andra verksamheter. Solbergabadet kommer att stå kvar men ha en annan, ännu inte bestämd verksamhet.

– Att vi ska bygga centralt i staden och alldeles intill ett världsarv är speciellt. Där är vi glada att det är Nybergs Entreprenad som fått uppdraget då vi har arbetat tillsammans många gånger och vi har stort förtroende för dem. Att vi dessutom har med NCC:s experter på att bygga badhus var direkt avgörande i upphandlingen, säger Ingemar Britts, projektledare vid Region Gotland.

Det nya badhuset kommer att bland annat innehålla en 25-metersbassäng, en multibassäng, en mindre familjebassäng samt en djupare hoppbassäng. Dessutom kommer badhuset innehålla en mindre relaxavdelning samt café och omklädningsrum.

– Planeringen av det här projektet har pågått länge och vi är mer än redo att inleda arbetet med att bygga det här moderna badhuset för Visby med omnejd. Ett lokalt team kommer att arbeta nära NCC:s expertgrupp för badhus som har den spetskompetens som behövs för att kunna bygga med den senaste tekniken på en logistiskt utmanande plats, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef NCC Infrastructure.

Bygget inleds under hösten och badhuset planeras stå klart och kunna tas i bruk i tredje kvartalet 2027. Affären har ett ordervärde på cirka 300 MSEK och orderregistreras i affärsområde NCC Infrastructure under tredje kvartalet 2024.

Thomas Olsson, vd Nybergs Entreprenad, NCC Infrastructure, 0734-101278, thomas.p.olsson@ncc.se

Amelie Winberg​, presschef NCC, ​0702-21 13 72​, ​amelie.winberg@ncc.se ​​

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2023 omsatte NCC ca 57 miljarder SEK och hade 12 200 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.