NCC fortsätter arbetet med SSAB:s nya anläggning i Oxelösund

NCC bygger på uppdrag av SSAB en ny industribyggnad för fossilfri ståltillverkning i Oxelösund. Projektet övergår nu i nästa produktionsfas som uppgår till cirka 400 MSEK.

SSAB Oxelösund, Foto: SSAB

NCC bygger i samverkan med SSAB en produktionshall för en elektrisk ljusbågsugn, servicehall, ställverks- och transformatorbyggnad och operatörshus.

Inledande mark- och grundläggningsarbeten har utförts under våren 2024. Nu fortsätter arbetet i nästa produktionsfas med stommontage, stomkomplettering och tillhörande bygg- och installationsarbeten för en färdig anläggning. Projektet kommer överlämnas i etapper och beräknas stå klar under första kvartalet 2026.

– SSAB:s omställning i Oxelösund är ett historiskt projekt, och vi är glada att få vara med att utveckla och bygga den nya anläggningen som är så viktig för Sveriges gröna industriomställning, säger Niklas Sparw, affärsområdeschef NCC Building Sweden.

Affären uppgår till cirka 400 MSEK och orderregistreras i tredje kvartalet 2024 i affärsområde NCC Building Sweden.

Sagvan Abdulsatar, produktions-/affärschef NCC Building Sweden, sagvan.abdulsatar@ncc.se
Amelie Winberg, presschef NCC, amelie.winberg@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2023 omsatte NCC ca 57 miljarder SEK och hade 12 200 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.