NCC bygger 66 bostäder med återbrukad stomme i Göteborg

NCC har tecknat avtal med Framtiden Byggutveckling om att bygga 66 hyreslägenheter vid Litteraturgatan i Göteborg. Projektet, Kvarteret Återbruket, har ett tydligt fokus på storskaligt återbruk, med målet att minst hälften av det inbyggda materialet ska vara av återbrukat.

Bild:Lendager Group

– Nu ser vi fram emot att på allvar kunna förverkliga vårt storskaliga återbruksprojekt. Att både få bygga fler bostäder till göteborgarna och bidra till minskad klimatpåverkan känns fantastiskt glädjande, säger Dan Sandén, VD på Framtiden Byggutveckling.

Projektet omfattar 66 hyreslägenheter som bildar Kvarteret Återbruket, beläget i Selma stad i Backa. Projektet har ett tydligt fokus på storskaligt återbruk. För att minska klimatpåverkan är målet att minst hälften av det inbyggda materialet ska vara av återbruk. För att uppnå det högt uppsatta målet har projektet fokuserat på de delar av byggnaden som har störst klimatpåverkan, bland annat den tunga stommen.

En av de stora utmaningarna med återbruk i stor skala är att identifiera material som kan demonteras och återbrukas. Hittills har projektet identifierat och säkrat bland annat 3 000 kvadratmeter håldäck från IKEA i Kållered som revs under våren. Från Kortedala ishall har man identifierat och säkrat limträbalkar från takkonstruktionen.

– Att arbeta med återbruk i stor skala innebär utmaningar, och det krävs mod och kreativitet för att lyckas. Det har varit en tuff och rolig utmaning att sourca det material vi behöver för att nå återbruksmålet. Nu ligger vi i linje med planen, vilket är mycket glädjande, säger Petra Ahlström, affärschef NCC Building Sweden.

Uppdraget påbörjas under hösten och bostäderna beräknas vara färdigställda sommaren 2026. Affären registreras i kvartal tre i affärsområde NCC Building Sweden.

Petra Ahlström, affärschef NCC Building Sweden, petra.ahlstrom@ncc.se
Anna-Lena Peterson, kommunikationspartner NCC Sverige, anna-lena.peterson@ncc.se

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2023 omsatte NCC ca 57 miljarder SEK och hade 12 200 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.