eRoad Arlanda
NCC är en del i ett konsortium som tillsammans arbetar med att förvekliga långsiktiga transporter genom att bygga elvägar. Vår lösning baseras på konduktiv teknik där fordon drivs och laddas via en elskena i vägbanan. Projektet eRoadArlanda är en del i Trafikverkets förkommersiella innovationsupphandling där vi utvecklar och testar tekniken.
Vad är eRoadArlanda?
I projektet eRoadArlanda arbetar vi med att förverkliga framtidens elvägar. Vår lösning baseras på konduktiv teknik där en elskena i vägbanan driver och laddar fordonen under resan. Elväg med konduktiv matning underifrån fungerar för alla trafikslag såväl personbilar som större fordon som bussar och lastbilar. Energi överförs från skenan i vägen via en rörlig arm. Så länge fordonet befinner sig över rälsen är kontakten i nedfällt läge. Vid en omkörning lyfts kontakten automatiskt upp.
Projektet är en del i Trafikverkets förkommersiella innovationsupphandling där vi utvecklar och testar tekniken. I uppdraget ingår att bygga en 2 km lång testbana belägen mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde.
eRoadArlanda drivs av ett konsortium med följande medlemmar: NCC, Elways, Kilenkrysset, Airportcity Stockholm (samägt av Swedavia, Sigtuna kommun och Arlandastad Holding AB), PostNord, ABT Bolagen, e-Traction, DAF, Cosmo Truckcenter, Gävle Containerterminal, VTI, Vattenfall, Bilprovningen, TrainingPartner, First Hotel, KTH, Sandströms Elfirma, Frost Produktion och SMM Dulevo.
Sveriges första elväg som kan användas av personbilar
Under hösten 2017 byggdes Sveriges första elväg med konduktiv matning från vägen mellan Arlanda flygplats och Rosersbergs logistikcentrum. Genom att energin tas från vägen, med kort avstånd till fordonet kan tekniken användas för alla typer av fordon. Elvägen är en två kilometer lång sträcka, som under provperioden bland annat att kommer att trafikeras av en av PostNords lastbilar.
NCC:s del i projektet är framför allt att utveckla teknik, metoder och utrustning för att kunna lägga ned och stabilisera strömskenor i körbanan på ett rationellt och effektivt sätt. Med den teknik som vi utvecklat skall 1 km väg elektrifieras i timmen. Vi tittar även på drift- och underhåll av elvägen.