Riksväg 51 Svennevad - Kvarntorp, asfalt och beläggning

NCC har på uppdrag av Trafikverket asfalterat Riksväg 51 mellan Svennevad och Kvarntorpskorset i Örebroregionen. Genom ett antal olika åtgärder i asfaltproduktionen levererade NCC asfaltmassor med 50% lägre utsläpp av koldioxidekvivalenter jämfört med traditionell tillverkning.

Den 18 november 2019 öppnades den nya sträckan av riksväg 51 mellan Svennevad och Kvarntorpskorset i Örebroregionen.

Kunden, Trafikverket, lade stor vikt på hållbarhetsaspekter i projektet, vilket också går i linje med NCC:s hållbarhetsarbete. Genom transparent dialog i tidigt skede kunde NCC presentera en rad lösningar som sammanlagt bidrog till att utsläppen av koldioxidekvivalenter kunde sänkas med 50%.

Åtgärder som NCC genomfört för att minska klimatpåverkan inom asfaltproduktion

  • Minskat användande av fossila bränslen: Asfaltverket i Örebro konverterats från konventionell eldningsolja till biobränsle, vilket minskar koldioxidutsläppen.
  • Sänkt temperatur: Genom att använda en egenutvecklad och patenterad vattenskumningsteknik kunde temperaturen i tillverkningen sänkas med 30°C, vilket både reducerar energiförbrukningen såväl som utsläpp av koldioxid och kväveoxid.
  • Återvinning: Genom att optimera användningen av returasfalt (RA) sparar vi på miljön och våra värdefulla naturresurser. Avtalet med kunden gjorde det möjligt för oss att öka mängden återvunnen asfalt till 45% i produktionen utan att kompromissa med kvaliteten på slutprodukten


Mängden återvunnen asfalt påverkar i allmänhet sammansättningen i den nya asfalten, särskilt när det gäller mängden påfyllningsfraktion och hålrummet i det färdiga asfaltskiktet. Under åren har NCC arbetat med olika tekniker för att öka användningen av återvunnet material, både med utveckling på den faktiska anläggningen och med rutinerna för hantering av återvinning på plats. Vidare behövs nära kontakt mellan laboratoriet och asfaltanläggningens personal för att säkerställa att de producerade blandningarna uppfyller kundens tekniska krav.

Lägre CO2-utslälpp i produktionen med bibehållen kvalitet

Effekterna av de nämnda hållbarhetsåtgärderna har kunnat fastställas med hjälp av Trafikverkets LCA-verktyg EKA (Energi och koldioxid i asfaltproduktion), där hela kedjan från insatsmaterial till färdiga blandningar mätts. Beräkningarna visar att de totala utsläppen av koldioxidekvivalenter från asfaltproduktionen minskade med 50% i projektet jämfört med ett traditionellt projekt med fossilt bränsle, högre produktionstemperatur och lägre mängder RA.