Västlänken - deletapp Centralen, Göteborg
På uppdrag av Trafikverket bygger NCC deletapp Centralen, en del av Västlänken. Etappen omfattar en bro över E6 i öst, en underjordisk tågstation och cirka 2 km anslutande tågtunnel, varav en del går genom berg.
8 000 färre transporter när NCC schaktat klart vid Centralen i Göteborg
I fem år har NCC grävt bort enorma mängder lera och massor för att kunna gjuta tunnel och station vid projekt Centralen i Göteborg, en deletapp av Västlänken. Nyligen blev tunnelschakten för hela projektet fullbordad enligt tidplan. Drygt 2,1 miljoner ton schaktmassor, mestadels lera, har transporterats bort. Med en digital lösning har ca 8 000 färre transporter körts genom Göteborg jämfört med ursprunglig plan. Läs hela nyheten via denna länk.
Det bloggas flitigt från E02 Centralen
Årskrönika 2023
"2023 var en snabbt snurrande byggkarusell utan dess like. Vi forslade bort enorma mängder schaktmassor, vi installerade rulltrappor, vi byggde en bro, vi lämnade över ett stort markområde. Och så vann vi två priser. En liten del av allt som hände under 2023 på ett av Sveriges största byggprojekt genom tiderna."
Slagg minskar våra CO2-utsläpp med 45 procent
Det här med betong är ju inte helt oproblematiskt. Det är helt nödvändigt för att kunna bygga infrastruktur, men då tillverkning av cement genererar stora koldioxidutsläpp så påverkar det miljön. På E02 drar vi ner våra koldioxidutsläpp rejält.
Pepp, engagemang och tydlig info ger bra sortering
"Att vara engagerad är lite av en förutsättning, men även ett självskrivet intresse hos en miljösamordnare, som mig. Med bakgrund som arbetsledare samt ett uppdrag i projektet att se över vart vi kunde spara pengar ville jag förändra situationen på E02 Centralen och därmed öka sorteringen av vårt byggavfall."
Krabbskal renar vattnet
"Allt vatten som landar på E02 Centralens arbetsområde måste renas innan det släpps ut i Göta Älv. Projektet har några av de största vattenreningsanläggningarna i Sverige inom bygg- & anläggningsbranschen och vattnet renas med hjälp av krabbskal."
Årskrönika 2022 Centralen
"År 2022 blev ännu ett produktivt år för projekt Centralen, en del i Västlänken i Göteborg. Som ny projektchef har jag fått förmånen att styra detta komplexa projekt och kan konstatera att alla medarbetare på Centralen gör ett fantastiskt jobb och att vi är bra på arbetsmiljöarbetet."
Engagemang, bra ledarskap och roligt på jobbet – viktiga ingredienser när man bygger tågtunnel
Projekt E02 Centralen, en del av Västlänken i Göteborg, är halvvägs in i byggtiden och har ”bara” fyra år kvar. Projektchef Rikard Andersson berättar om utvalda delar av det projektet gjorde under 2021.
Full fart på Centralen – trots pandemin
"När jag blickar tillbaka på 2020 häpnar jag över vilken fantastisk framdrift vi haft i Västlänken Centralen-projektet! Sett i ljuset av hur mycket coronaviruset har påverkat samhället och våra liv i övrigt har vi ändå levererat komplicerade ledningsomläggningar med nordens största sänkbrunnar, färdigställande av 250 meter betongtunnel, slitsmurar, schakt och sprängning av tunnel i berg under fornminne. Här ger jag några inblickar i projektet från året som gått."
Centralen – ett smörgåsbord av teknik
Våra två Västlänken-projekt innebär många tekniska utmaningar, exempelvis djupa och breda schakter i lera, grundläggning på extrema djup, framkomlighet för trafik och tredje man, övergångar mellan berg och lera med mera. Detta innebär att vi dukar upp ett brett bord med olika tekniker att använda.