Tillverkning av asfalt
NCC har asfaltverk över hela Sverige. Dessutom har vi mobila asfaltverk som komplement. Vi tillverkar asfalt i en rad olika kvaliteter och med olika egenskaper, både standardprodukter och specialprodukter.
Asfalt består av sten och bitumen
Asfalt är en förkortning av ordet asfaltsbetong som i princip består av två saker; krossad sten och bindemedlet bitumen - olika tillsatser används också, exempelivs fibrer och färger.
NCC har 29 asfaltverk i Sverige, varav 3 är mobila. Här blandas stenmaterialet med bindemedlet (bitumen) till en massa som värms upp till rätt temperatur. Varmblandad asfalt brukar ha en temperatur på minst 150 grader medan en lågtempererad asfalt är kallare; ca 120 grader.
1. Kalldosering
Krossat stenmaterial i olika storlekar (fraktioner) lastas i olika doseringsfickor. I bestämda mängder matas stenmaterialet ut på ett transportband till torktrumman.
2. Torkning
Stenmaterialet värms upp till önskad temperatur med hjälp av en brännare. Rökgaserna som bildas innehåller finpartikulärt stoft (filler) som förs till filtret via rökgaskanalen.
3. Stenelevator
Stenmaterialet först högst upp till blandartornet med hjälp av en stenevelator.
4. Varmfickor
Det uppvärmda stenmaterialet lagras i varmfickor. Stenmaterialet siktas och sorteras efter storlek (fraktion). Efter vägning släpps de ner i blandaren enligt önskat recept.
5. Blandare
Här tillsätts bindemedel, filler och eventuella tillsatser (t ex fibrer, vidhäftningsförbättrare eller färgpellets). Den färdigblandade massan släpps ner i en transportvagn för vidare transport till respektive färdigvaruficka.
6. Färdigvarufickor
Här förvaras den färdiga asfaltmassan i väntan på att hämtas. Denna skiss är ett exempel på hur ett asfaltverk fungerar. Processen och dess ingående delar kan variera.
7. Bitumen
Bitumen är bindemedlet i asfalten. Ämnet förvaras i välisolerade tankar. Olika kvaliteter tas fram genom att blanda mjuka och hårda bindemedel till önskad hårdhetsgrad. Bindemedlet transporteras sen till blandaren.
8. Filter
I filtret sker rening av rökgaser och avskiljning av finmaterial och stoft. Finmaterialet kallas filler och transporteras till fillersilos för lagring och senare användning.
9. Granulat
Granulat - returasfalt, lastas i en dosör. Transporteras med elevator till mellanlagring i blandatornet. Granulat kan tillsättas i processen på andra sätt, exempelvis direkt till blandaren.
10. Förvaringstält
IFörvaringstält är återvunnen asfalt. I tälten förvaras uppfrästa asfaltmassor som ska användas i produktionen av nya massor. För att minska fukthalten i granulatet förvaras det i tält för att torka.
Hämta asfalt?
Läs mer om att hämta asfalt hos NCC. Behöver du hjälp kan du alltid ringa vårt Kundcenter så hjälper vi till med hela eller delar av din utvägning.
Hämta asfalt på NCCTransparent dokumentation via miljövarudeklarationer (EPD)
Vi tillhandahåller alltid full dokumentation på CO2e-utsläppen från asfaltsproduktionen. Välj att studera våra detaljerade EPD:er eller fråga oss om en CO2e-kalkyl som ger en mer övergripande beskrivning av CO2e-reduktionen för ditt specifika projekt.
93% av NCC:s asfaltverk är miljövarudeklarerade. Läs mer om hur vi jobbar med miljövarudeklarationer.