Fysisk aktivitet
En glad knopp i en aktiv kropp är något vi tar med oss när vi utvecklar och bygger nya lärmiljöer. Genom kunskap och förståelse för att fysisk aktivitet i skolan kan bidra till välmående och stötta inlärning kan vi tillsammans planera och bygga skolhus som inspirerar till rörelse.
Få barn och ungdomar når upp till WHO:s rekommendation om fysisk aktivitet på 60 minuter per dag. Enligt Folkhälsomyndighetens rapport når endast 9% av 15-åriga flickor rekommenderad nivå och 23% av pojkar i årskurs 5. Enligt Boverket har barn dessutom minskade skolgårdar att röra sig på utomhus och det är stora skillnader mellan olika delar i landet. Detta trots att flera studier visar att fysisk aktivitet har en positiv inverkan på inlärning och välbefinnande.
Rörelse och naturliga miljöer bidrar till lärande
Vikten av ute- och innemiljöer som inbjuder till liv och rörelse behöver vi ta med oss när vi tillsammans arbetar fram lösningar för skolan. Vi behöver därför utforma skolbyggnaden och skolgården på ett sätt så att den stimulerar till nyfikenhet och rörelse och främjar barn och ungas allsidiga utveckling.
Forskning visar också att barn som vistas i naturliga miljöer är mer koncentrerade och lär sig bättre på lektionerna. Befintliga kullar och naturmark är därför värdefulla resurser att ta till vara på för utemiljön. Där plats ges för lek, sport och vilda aktiviteter, men även för samtal, enskildhet, sinnliga upplevelser och stillhet.
För att stimulera rörelse behöver man jobba med väl genomtänkta skolgårdar – eller skolträdgårdar som vi gärna kallar det - och rörelseinspirerande lösningar inomhus där man exempelvis får hoppa på multiplikationstabeller i en trappa eller svinga sig i ringar från taket i en korridor. Inspirerande miljöer med hinderbanor, variation och kuperad terräng, grönska och säkerställande av befintliga träd och naturmiljö bidrar till lusten att röra på sig. Genom tidig involvering av NCC:s landskapsarkitekter och utifrån våra erfarenheter från tidigare lyckade skolprojekt kan vi utveckla lärmiljöerna till att bli mer rörelseinspirerande och därmed bidra till ökad inlärningsförmåga hos eleverna.