Bild på Brogårdaskolans lokaler.

Arbetsmiljö

I en sund arbetsmiljö mår vi bra och får energi. Genom att adressera arbetsmiljön i skolan i ett tidigt skede kan en mer attraktiv och god arbetsmiljö skapas där både elever och lärare mår bra.

En stor mängd arbetsmiljöundersökningar visar att det finns brister i skolans arbetsmiljö. Ohälsosam arbetsbelastning, hot och våld, bullriga ljudmiljöer och dålig ventilation är några av arbetsmiljöproblemen som personal och elever uthärdar i skolan. En dålig skolmiljö påverkar också elevernas studieresultat negativt. Med goda fysiska arbetsmiljöförhållanden minskar dessutom risken för ohälsa och olycksfall i arbetet.

Välj rätt lösningar och material tidigt

När NCC involveras tidigt kan vi säkerställa att skolan inte bara lever upp till de grundläggande hygienkraven för ljud och inneklimat enligt Boverkets byggregler, BBR. Tillsammans kan vi även vidareutveckla arbetsmiljöfrågan och koppla den till hur vi skapar mer varierande och inbjudande miljöer för lärande. Det kan handla om allt från planlösning och väggutformning till val av golvmaterial och stolar, eller fläktrummets dimension och placering för att minimera störande buller. Skolans akustik behöver också anpassas från monolog och katederundervisning till dialog med en helt annan ljudmiljö och rörlighet. Till vår hjälp finns NCC:s tekniska specialister inom buller, ventilation, akustik, inredning med mera, som kan kopplas in i projektet.

Bild på Brogårdaskolans lokaler.
På Brogårdaskolan i Bjuv har både elever och lärare bidragit till en rad nya lösningar för att skapa en dynamisk skola. Det har inspirerat alla till att vilja – och våga – ta ansvar för den gemensamma arbetsmiljön.