Arbetsmiljö
I en sund arbetsmiljö mår vi bra och får energi. Genom att adressera arbetsmiljön i skolan i ett tidigt skede kan en mer attraktiv och god arbetsmiljö skapas där både elever och lärare mår bra.
En stor mängd arbetsmiljöundersökningar visar att det finns brister i skolans arbetsmiljö. Ohälsosam arbetsbelastning, hot och våld, bullriga ljudmiljöer och dålig ventilation är några av arbetsmiljöproblemen som personal och elever uthärdar i skolan. En dålig skolmiljö påverkar också elevernas studieresultat negativt. Med goda fysiska arbetsmiljöförhållanden minskar dessutom risken för ohälsa och olycksfall i arbetet.
Välj rätt lösningar och material tidigt
När NCC involveras tidigt kan vi säkerställa att skolan inte bara lever upp till de grundläggande hygienkraven för ljud och inneklimat enligt Boverkets byggregler, BBR. Tillsammans kan vi även vidareutveckla arbetsmiljöfrågan och koppla den till hur vi skapar mer varierande och inbjudande miljöer för lärande. Det kan handla om allt från planlösning och väggutformning till val av golvmaterial och stolar, eller fläktrummets dimension och placering för att minimera störande buller. Skolans akustik behöver också anpassas från monolog och katederundervisning till dialog med en helt annan ljudmiljö och rörlighet. Till vår hjälp finns NCC:s tekniska specialister inom buller, ventilation, akustik, inredning med mera, som kan kopplas in i projektet.

Delaktighet föder engagemang
För att träffa rätt i valet av lösningar behövs värdefull kunskap även från elevernas perspektiv. Därför är det viktigt att bjuda in dem till dialog kring deras nya eller renoverade skola. Delaktighet i processen att forma sin egen lärmiljö bidrar också till engagemang, stolthet, gemenskap och inte minst omsorg om den.
Tillsammans från start
För att vi ska kunna skapa byggnader och skolgårdar som möter skolans utmaningar och som tar hänsyn till behovet av att skapa en trygg och trivsam arbetsmiljö för både elever och lärare, behöver vi – skolans alla nyckelaktörer – arbeta i nära dialog i ett tidigt skede. Då kan vi fånga upp och dela kompetens, insikter och kunnande mellan oss. Partnering eller samverkan är en lämplig samarbetsform för att uppnå detta och som vi på NCC har lång erfarenhet. Genom en strukturerad samverkansform löser vi uppdraget tillsammans, i öppen dialog och med projektets bästa i fokus. Ambitionen är att skapa värde på både kort och lång sikt.
Ett gott exempel
NCC arbetar idag tillsammans med Nacka kommun i strategisk samverkan. Inledningsvis hyrde projektorganisationen en buss där de nya skolornas olika rektorer, lärare, beställarrepresentanter och NCC:s projektorganisation samlades för att tillsammans besöka olika skolprojekt i närområdet i syfte att plocka med sig goda exempel in i sitt strategiska arbete.
I samarbetet med Nacka kommun har pedagogik och trygghet stått i fokus under framtagandet av de nya lärmiljöerna. Projektets arkitekt har bland annat skapat en digital spelmodell som skolans kommande elever får möjlighet att pröva. Här genomförs interaktiva val för att ta sig runt och se sig om i skolan. Genom modellen ser användaren skolan ur elevens synvinkel och höjd för att utvärdera hur trygga de olika miljöerna i skolan upplevs.
Projektet har med hjälp av Virtual Design and Construction (VDC) också kunnat utföra omfattande ljud-, och ljusstudier som verksamheten tagit del av och kommenterat. Detta har nu resulterat i en bättre arbetsmiljö för skolans personal.