Hållbarhet
Ett hållbart lärande i en sund och framtidsinriktad miljö är grundläggande när vi ska utveckla och bygga morgondagens skola med syftet att skapa ett bättre samhälle för våra barn att växa upp i.
”Vi ärver inte jorden av våra fäder, vi har lånat den av våra barn.”
Inte ska väl barnen behöva påminna oss vuxna om sanningen i det ordspråket? Låt oss istället inta ett proaktivt förhållningssätt vid utvecklingen av skolan och samtidigt bygga in möjligheten att förstå olika aspekter av hållbarhet i skolmiljön. Genom att lära av våra misstag och tidigt prata om hållbarhet med barnen kan vi skapa en bättre levnadsstandard för dem i framtiden.
En investering som räcker längre
En skolbyggnad kommer att användas under många år. Genom att tidigt jämföra olika alternativa tekniska lösningar och materialval kan vi välja det mest fördelaktiga alternativet ur ett totalekonomiskt perspektiv, sett utifrån byggnadens hela beräknade livslängd. Vi tar då inte bara hänsyn till investeringskostnaden utan även till de kostnader som uppkommer under drift- och förvaltningsskedet, till exempel energikostnader, underhåll och service. Genom att välja sunda, lättskötta och beständiga material kan vi både förenkla underhåll och bidra till en bättre arbetsmiljö. Med hjälp av den här sortens analys, livscykelkostnadsanalys (LCC), bygger vi inte bara kostnadseffektivt, utan även energieffektivt och med stor hänsyn tagen till miljön. Om man vill lyfta miljöfrågorna ett snäpp till i projektet, så kan vi också välja att miljöcertifiera skolbyggnaden.

Trygga befintliga värden med platsanalysen
En platsanalys är en systematisk kartläggning av befintliga kvaliteter, funktioner, värden och potential både inom och runt skolans område. Analysen genomförs för att få en mer djupgående förståelse för sammanhanget i området vad gäller bland annat vägar, barnens rörelsemönster, barriärer och kopplingar, vatten och kulturelement. Den kartlägger också mikroklimat med sol, skugga och skyddade platser. Utifrån platsanalysen kan vi placera byggnaden på ett sätt som tryggar befintliga värden och skapar möjligheter, istället för att bara placera huset där marken är som mest plan.
Hållbarhetsramverket genomsyrar skolprojektet
NCC:s hållbarhetsramverk hjälper oss att styra rätt under hela projektprocessen och ser till att vi arbetar utifrån visionen att erbjuda de bästa hållbara lösningarna och att kontinuerligt arbeta utifrån en process som inkluderar ett hållbart arbetssätt.
På ytan är en skola förstås ett hus med korridorer, klassrum, en aula, en idrottssal och en skolgård. Men det är också platsen där barn tillbringar nästan halva sin vakna tid under en stor del av uppväxten. Det är här de ska få nya kunskaper, färdigheter och värderingar, men också nya kompisar och fritidsintressen. Det har vi alltid med oss när vi bygger skolor. För att lyckas med hållbarhet i våra skolprojekt är det därför viktigt att vi utvecklar och bygger lärmiljöer som är trygga och trivsamma, där alla elever har förutsättningar att nå sin fulla potential och arbetsmiljön är bra. Att vi skapar ute- och innemiljöer som inspirerar till rörelse, men även stillhet och koncentration. Lärmiljöer där vi har tänkt på flexibilitet och tar hänsyn till långsiktiga samhällsförändringar och framtida behov.