Ramavtal med SKR för skol- och förskoleverksamhet
SKR har tecknat ramavtal med NCC genom förnyad konkurrensutsättning för en- och tvåvåningsbyggnader för skol- och förskoleverksamhet.
Ramavtalet erbjuder kommuner nyckelfärdiga och permanenta byggnader som kan anpassas till lokala behov. I ramavtalet med förnyad konkurrensutsättning har NCC tagit fram tre olika exempel på lösningar:
- Typ B: enplans förskola, 108-120 barn
- Typ C: tvåplans förskola, 108-120 barn
- Typ D: tvåplans förskola, 144-160 barn
NCC är aktuell för förnyad konkurrens för beställare som har ett behov som inte kan tillgodoses genom någon av konceptförskolorna i ramavtalet. Det kan exempelvis handla om ett behov av större eller mindre förskolor, en annan planlösning eller en annan utformning.

Flexibilitet och pedagogisk yta i fokus
Vi har tagit vår utgångspunkt i att skapa flexibilitet genom variation. De rum vi skapar ska erbjuda olika möjligheter till användning utan att ge avkall på stabilitet och god akustik. Det är också viktigt för oss att få så stor andel pedagogiskt kvalitativ yta som möjligt av det vi bygger. Vi har fokuserat på den lilla gruppen i den stora, där man utifrån barnets bästa kan addera fler lärmiljöer till varandra. Genom att ha tillgång till variation kan barnet äga sitt eget lärande.
Samtidigt som vi format en varierad lärmiljö har vi jobbat med en stor grad av upprepning för att effektivisera byggprocessen och leveranstryggheten.
Hållbarhet och lekfulla inslag i exteriören
Platsens förutsättningar kommer att vara avgörande för hur förskolans exteriör utformas. Vi kan arbeta med en stor andel förnyelsebara material med låg underhållskostnad och ett mjukt utseende. En förskola kan med fördel ha ett lekfullt inslag och vi har valt olika kulörer så man även kan känna igen sig var i förskolan man befinner sig. Terrasserna är ljusa för att reflektera in dagsljuset utan att blända eller ge för stor värmelast till rummen innanför.
För förskolor med två plan finns en utvändig trapp som leder upp till en generös terrass som vänder sig mot förskolegården. Det är viktigt att skapa en bra koppling mellan ute och inne. Det är också viktigt att det finns något för barnen att utforska i miljön närmast entrén. Detta är extra betydelsefullt för barngrupper som har sin bas på plan två då de inte har samma direktaccess till gården.