Elektrifierade byggarbetsplatser
Elektrifiering av maskiner och fordon är ett område där stora nedskärningar i kodioxidutsläpp kan göras. Möjligheterna att påverka utsläppen är som störst i planeringsskedet, därför är det viktigt med rätt kompetens i rätt skede. NCC bidrar till att öka kunskapen i branschen med konkreta erfarenheter från forsknings- och pilotprojekt.
Byggsektorn står för en stor del av koldioxidutsläppen i samhället. För att nå våra klimat- och miljömål måste vi göra ansträngningar inom alla sektorer av byggbranschen, och att elektrifiera byggarbetsplatserna är av stor vikt för att nå klimatmålen. Men att använda elektriska byggmaskiner på ett framgångsrikt sätt ställer en del krav på beställning, kringliggande infrastruktur och regelverk.
Möjligheterna att påverka utsläppen är som störst i planeringsskedet
NCC deltar i forskningsprojekt och pilotprojekt där vi bidrar till att öka kunskapen i branschen. En återkommande lärdom är vikten av att ta med rätt kompetens tidigt i processen. Lyckad elektrifiering kräver noggrann planering, därför behöver entreprenören komma in tidigt i projektet för att bidra med rätt kompetens så att förutsättningarna blir rätt från början.
För att skala upp användandet av elektriska arbetsfordon behövs ökad kompetens i hela kedjan, att beställare efterfrågar elektrifierade maskiner, och att de ställer rätt krav som driver utvecklingen framåt.
Forskningsprojekt Electric Worksite
Electric Worksite syftade till att öka kunskapen om hur elektrifierade arbetsmaskiner kan integreras i anläggningsprojekt, samt skötselverksamheter av underhållskaraktär. Enkelt uttryckt kan man säga att Volvo Construction Equipment stod för grävmaskinen, Vattenfall ordnade med energilager och Göteborg stad såg till att infrastruktur för laddning drogs fram.
NCC stod för testyta i form av två arbetsplatser och expertis om anläggningsarbeten och vilka krav man måste kunna ställa på maskinen. NCC har också utvecklat en analysmetod för att kunna jämföra en elektrifierad anläggningsarbetsplats med en icke-elektrifierad arbetsplats ur olika hållbarhetsaspekter.
Testerna har utförts på byggarbetsplatser i Göteborg. Hjul- och bandgrävare samt hjullastare inom vikterna 3,5 – 30 ton har testats - både batteridrivna och kabelanslutna maskiner har utvärderats.
Ansatsen har varit ett brett systemperspektiv med testning av arbetsmaskiner (hjullastare, hjulgrävare och bandgrävare av olika storlekar) och tillhörande energiförsörjning (nätsanlutning, laddinfrastruktur och energilager), för att visa på funktionalitet, produktivitet, miljövinster, samt tydliggöra behovet av förändringar i omgivande system inom teknik, handhavande och förvaltning.
Slutrapporten
På Energimyndighetens webbsida finns rapport och bilagor att ta del av: länk till slutrapport
Projektparters
NCC, Volvo Construction Equipment, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Lindholmen Science Park, Göteborg Energi, Johanneberg Science Park, Göteborgs Stads Leasing, RISE Research Institutes of Sweden, ABB, Riksbyggen, HSB Göteborg, Högskolan i Halmstad.
Projektet finansierades av Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI)