Bild: Region Stockholm /&Rundquist/3D HOUSE
Visionsbild av nya Hagastadens plattform. Bild: Region Stockholm /&Rundquist/3D HOUSE

Hagastadens tunnelbanestation

Stockholms tunnelbana byggs ut vilket för att göra det enklare och snabbare att resa mellan olika stadsdelar. På uppdrag av Region Stockholm bygger NCC station Hagastaden.

Stockholms tunnelbana byggs ut till Nacka, Arenastaden och Barkarby. Totalt handlar det om tre mil spår, 18 nya stationer och utbyggnad av tunnelbanedepån i Högdalen som ska kunna ta emot fler tåg när Stockholms tunnelbana växer. I mitten av 2030-talet ska hela den nya utbyggnaden vara klar och i trafik.

En de nya stationerna är Hagastaden, på sträckan på mot Arenastaden, som NCC bygger på uppdrag av Region Stockholm.

Station byggs 20 meter under jord

Under Solnavägen, 20 meter ned i marken, byggs det nya plattformsrummet och tunnlar norr och söder ut. Stationen kommer att ha fyra entréer: en i Karolinska Universitetssjukhuset, en på det nya torget utanför sjukhuset, en mot Karolinska Institutet och en vid Torsplan. Dessutom byggs två biljetthallar, en vid Torsplan och en vid Karolinska Universitetssjukhuset.

NCC bygger också schakt för rulltrappor, en intilliggande servicetunnel samt spårtunnlar som ansluter till tunnelbanans gröna linje vid Odenplan.

Att bygga tunnelbana mitt i centrala mitt i centrala Stockholm är tekniskt komplext. I området finns bostäder, Karolinska Universitetssjukhuset, Gustaf Vasa kyrka, kontor och annan bebyggelse, samt vägar och spår såväl ovan som under jord. Det är logistiskt utmanande och kräver stor hänsyn till allmänheten, pågående verksamhet och trafik.

De nya tunnlarna mot Odenplan byggs mellan Citybanan (pendeltåg) och tunnelbanan, blå linjen. Uppgångar anläggs i Karolinska Universitetssjukhuset och fastigheten Isotopen som innehåller kontor, butiker och restauranger.

     

Detta bygger vi

  • Två plattformstunnlar samt en intilliggande servicetunnel
  • Spårtunnlar norr och söder om stationen som ansluts till Gröna linjen vid Odenplan (längd ca 1350 m, inkl. station)
  • Vertikal- och rulltrappsschakt från plattformstunnlarna till biljetthallar med tillhörande entréer
  • Södra biljetthallen i befintlig fastighet vid Torsplan
  • Norra biljetthallen under Solnavägen vid Karolinska Institutet och Universitetssjukhuset
  • Fullt färdig station med installationer, 13 rulltrappor,
    fyra hissar, två snedbanehissar, inredning och konst

Projektet ställer höga krav på arbetsmiljö och kommer bedrivas inom ramen för hållbarhetssystemet BREEAM.

Vad händer i projektet?

Station Hagastaden börjar allt mer likna en station och de nya tunnlarna närmar sig Odenplan. Sofia Edoff, projektchef, och Emil Rehnström, blockchef berättar om vad som händer i projektet under hösten.