Turning visions into reality

Års- och hållbarhetsredovisning 2024

Varje generation har ansvar för att underhålla och utveckla vår gemensamma samhällsinfrastruktur för att skapa möjligheter idag och i framtiden. Bygg-, underhålls- och utvecklingsprojekt initieras av våra kunder eller av NCC. NCC:s syfte är att med vår samlade expertis och kompetens som grund ta kunden genom byggprocessen för att få ett positivt slutresultat för alla intressenter.

  • 54 730

    Orderingång (MSEK)

  • 61 609

    Nettoomsättning (MSEK)

  • 2 032

    Rörelseresultat (MSEK)

Finansiella mål och utfall

  • Vinst per aktie (SEK)

    Utfall 2024

    16,1

    Mål 2024

    ≥16

  • Företagets nettoskuld /EBITDA

    Nettoskulden exkluderar pensionsskuld och leasingskuld.

    Utfall 2024

    -0,1

    Mål 2024

    <2,5

  • Utdelningspolicy %

    Styrelsen har föreslagit en ordinarie utdelning på 9 SEK per aktie samt en extrautdelning på 2 SEK per aktie för 2024.

    Utfall 2024

    68

    Mål 2024

    ≈60

Hållbarhetsmål och utfall

  • Hälsa och säkerhet

    • LTIF4

      Arbetsrelaterade olyckor med över fyra kalenderdagars frånvaro per en miljon arbetade timmar.

      Utfall 2024

      3,3

      Mål 2024

      ≤2,0

  • Klimat och energi %

    • Scope 1 och 2

      Mål: 60 procent minskning av CO2e1) (scope 1 & 2) till år 2030 (basår 2015), mätt som ton CO2e /MSEK.

      Utfall 2024: Utsläppsintensiteten uppgick till 1,9 CO2e ton/MSEK, vilket motsvarar en minskning med 64 procent jämfört med 2015.

      Not 1: Koldioxidekvivalenter, dvs utsläpp av växthusgaser uttryckt som motsvarande mängd koldioxid.

      Utfall 2024

      -64

      Mål 2030

      -60

    • Scope 3

      Betong, asfalt och armeringsstål: Avser delmängden färsk betong, armeringsstål och internt köpt asfalt.

      Mål 2030

      -50

      • Betong Utfall 2024

        -22

      • Asfalt Utfall 2024

        -23

      • Armeringsstål Utfall 2024

        -57

      • Transporter Utfall 2024

        +33

NCC:s strategiska initiativ

För att uppnå företagets mål och stärka marknadspositionen fokuserar NCC på ett antal strategiska initiativ som är en integrerad del av företagets verksamhet och vår operativa modell. Genom att fokusera på dessa är NCC väl positionerat för att fortsätta leverera värde till aktieägarna och andra intressenter, samtidigt som vi bidrar till en hållbar samhällsutveckling.

  • Agera i enlighet med våra Star behaviors

    Att nå NCC:s strategiska mål kräver en kultur med konsekventa och tydliga beteenden som skapar rätt förutsättningar i företaget och gör det möjligt att nå våra affärsmål.

  • Data-informerat beslutsfattande

    NCC skapar stora datamängder, och effektiv kunskapsdelning kräver strukturerad och lättillgänglig information. Detta gör det möjligt att bättre utnyttja koncernens samlade kunskap, fatta data-informerade beslut och därmed öka kundvärde, produktivitet och konkurrenskraft.

  • En framtidssäkrad IT-struktur

    En modern och framtidssäkrad IT-miljö för att möjliggöra effektivt arbete och ökad digitalisering.

  • Branschledande kompetens

    NCC har ambitionen att vara ledande när det gäller expertis inom byggprocessen. Det kräver att NCC kan attrahera, behålla och utveckla medarbetare och att vi ständigt vässar vår kompetens inom viktiga kunskapsområden.

  • Integrera leverantörskedjan

    Genom att integrera inköp och leveranskedjor i NCC:s projekt kan vi maximera leverantörernas kompetens, förbättra upphandlingar och optimera resursanvändning. Detta stärker samarbetet, ökar effektiviteten och säkerställer högkvalitativa leveranser i tid och inom budget.

  • Bäst på kostnadsstyrning

    Att hantera projektkostnader effektivt från början till slut är avgörande för att leverera värde för kunderna och för att skapa långsiktig konkurrenskraft. Detta kräver en omfattande förståelse av kundvärdet, noggrann planering, god riskhantering och tydlig kostnadskontroll.

  • Skapa bra affärer

    NCC ser ett stort värde i att tidigt involvera kunder i byggprocessen. NCC möter kundernas varierande krav genom att anpassa sälj- och anbudsprocesser lokalt, samtidigt som dessa stöttas centralt med utbildning och erfarenhetsutbyte. Ett exempel är det nya affärsområdet NCC Green Industry Transformation, som stödjer kunder inom den stora industriella omställningen i Norden.

  • Dra nytta av vår expertis

    NCC vidareutvecklar sin kompetens inom specifika områden för att skapa unika positioner och öka kundvärdet. Exempel inkluderar sjukhus, badhus och vattenreningsanläggningar. NCC satsar också på att dela denna kompetens inom hela företaget.

  • Agera i enlighet med våra Star behaviors

    Att nå NCC:s strategiska mål kräver en kultur med konsekventa och tydliga beteenden som skapar rätt förutsättningar i företaget och gör det möjligt att nå våra affärsmål.

  • Data-informerat beslutsfattande

    NCC skapar stora datamängder, och effektiv kunskapsdelning kräver strukturerad och lättillgänglig information. Detta gör det möjligt att bättre utnyttja koncernens samlade kunskap, fatta data-informerade beslut och därmed öka kundvärde, produktivitet och konkurrenskraft.

  • En framtidssäkrad IT-struktur

    En modern och framtidssäkrad IT-miljö för att möjliggöra effektivt arbete och ökad digitalisering.

  • Branschledande kompetens

    NCC har ambitionen att vara ledande när det gäller expertis inom byggprocessen. Det kräver att NCC kan attrahera, behålla och utveckla medarbetare och att vi ständigt vässar vår kompetens inom viktiga kunskapsområden.

  • Integrera leverantörskedjan

    Genom att integrera inköp och leveranskedjor i NCC:s projekt kan vi maximera leverantörernas kompetens, förbättra upphandlingar och optimera resursanvändning. Detta stärker samarbetet, ökar effektiviteten och säkerställer högkvalitativa leveranser i tid och inom budget.

  • Bäst på kostnadsstyrning

    Att hantera projektkostnader effektivt från början till slut är avgörande för att leverera värde för kunderna och för att skapa långsiktig konkurrenskraft. Detta kräver en omfattande förståelse av kundvärdet, noggrann planering, god riskhantering och tydlig kostnadskontroll.

  • Skapa bra affärer

    NCC ser ett stort värde i att tidigt involvera kunder i byggprocessen. NCC möter kundernas varierande krav genom att anpassa sälj- och anbudsprocesser lokalt, samtidigt som dessa stöttas centralt med utbildning och erfarenhetsutbyte. Ett exempel är det nya affärsområdet NCC Green Industry Transformation, som stödjer kunder inom den stora industriella omställningen i Norden.

  • Dra nytta av vår expertis

    NCC vidareutvecklar sin kompetens inom specifika områden för att skapa unika positioner och öka kundvärdet. Exempel inkluderar sjukhus, badhus och vattenreningsanläggningar. NCC satsar också på att dela denna kompetens inom hela företaget.

En kraftstation som korsar en å, med grönska runtomkring.
  • Andel nettoomsättning av NCC totalt
  • Andel medelantal anställda av NCC totalt.
Exterior of the OOPS building, Espoo, in sunset.
  • Andel nettoomsättning av NCC totalt.
  • Andel medelantal anställda av NCC totalt.
Medarbetare blickar ut medan vågformade väggpaneler levereras till det nya Våghuset.
  • Andel nettoomsättning av NCC totalt.
  • Andel medelantal anställda av NCC totalt.
Ovanifrånvy av markexploatering med masinker med flera.
  • Andel nettoomsättning av NCC totalt.
  • Andel medelantal anställda av NCC totalt.
En person cyklar förbi på en gata.
  • Andel nettoomsättning av NCC totalt.
  • Andel medelantal anställda av NCC totalt.
Flera NCC-medarbetare står på ett tak och tittar på en ritning.
Medarbetare i produktion på ett projekt.

En inblick i vår verksamhet

NCC skapar framtidens miljöer för boende, arbete och infrastruktur. Vi utvecklar våra medarbetare, genomför komplexa projekt och levererar smarta hållbara lösningar som svarar på både stora och små utmaningar.

Läs vår årsredovisning

Här kan du ladda ner hela eller delar av vår årsredovisning. Du kan välja mellan att ladda ner hela årsredovisningen som PDF-fil eller ESEF-fil genom att välja i drop-down menyn. Om du vill ladda ner delar kryssar du i dem nedan och klickar sedan på ”Ladda ner valda delar”.

Filformat PDF

Tidigare årsredovisningar

Här kan du se alla våra tidigare årsredovisningar

Tidigare årsredovisningar

Jobba hos oss

Läs mer och hitta lediga jobb på NCC

Lediga jobb

Till NCC:s webbplats

Håll dig uppdaterad på NCC:s webbplats

Till ncc.se
Andreas Koch

Head of Group Communication, NCC Group

Kontakt

NCC Presstjänst

IR-frågor