Års- och hållbarhetsredovisning 2024
Varje generation har ansvar för att underhålla och utveckla vår gemensamma samhällsinfrastruktur för att skapa möjligheter idag och i framtiden. Bygg-, underhålls- och utvecklingsprojekt initieras av våra kunder eller av NCC. NCC:s syfte är att med vår samlade expertis och kompetens som grund ta kunden genom byggprocessen för att få ett positivt slutresultat för alla intressenter.
Orderingång (MSEK)
Nettoomsättning (MSEK)
Rörelseresultat (MSEK)
Utfall 2024
16,1
Mål 2024
≥16
Utfall 2024
-0,1
Mål 2024
<2,5
Utfall 2024
68
Mål 2024
≈60
LTIF4
Utfall 2024
3,3
Mål 2024
≤2,0
Scope 1 och 2
Utfall 2024
-64
Mål 2030
-60
Scope 3
Betong, asfalt och armeringsstål: Avser delmängden färsk betong, armeringsstål och internt köpt asfalt.
Mål 2030
-50
Betong Utfall 2024
-22
Asfalt Utfall 2024
-23
Armeringsstål Utfall 2024
-57
Transporter Utfall 2024
+33
För att uppnå företagets mål och stärka marknadspositionen fokuserar NCC på ett antal strategiska initiativ som är en integrerad del av företagets verksamhet och vår operativa modell. Genom att fokusera på dessa är NCC väl positionerat för att fortsätta leverera värde till aktieägarna och andra intressenter, samtidigt som vi bidrar till en hållbar samhällsutveckling.
Att nå NCC:s strategiska mål kräver en kultur med konsekventa och tydliga beteenden som skapar rätt förutsättningar i företaget och gör det möjligt att nå våra affärsmål.
NCC skapar stora datamängder, och effektiv kunskapsdelning kräver strukturerad och lättillgänglig information. Detta gör det möjligt att bättre utnyttja koncernens samlade kunskap, fatta data-informerade beslut och därmed öka kundvärde, produktivitet och konkurrenskraft.
En modern och framtidssäkrad IT-miljö för att möjliggöra effektivt arbete och ökad digitalisering.
NCC har ambitionen att vara ledande när det gäller expertis inom byggprocessen. Det kräver att NCC kan attrahera, behålla och utveckla medarbetare och att vi ständigt vässar vår kompetens inom viktiga kunskapsområden.
Genom att integrera inköp och leveranskedjor i NCC:s projekt kan vi maximera leverantörernas kompetens, förbättra upphandlingar och optimera resursanvändning. Detta stärker samarbetet, ökar effektiviteten och säkerställer högkvalitativa leveranser i tid och inom budget.
Att hantera projektkostnader effektivt från början till slut är avgörande för att leverera värde för kunderna och för att skapa långsiktig konkurrenskraft. Detta kräver en omfattande förståelse av kundvärdet, noggrann planering, god riskhantering och tydlig kostnadskontroll.
NCC ser ett stort värde i att tidigt involvera kunder i byggprocessen. NCC möter kundernas varierande krav genom att anpassa sälj- och anbudsprocesser lokalt, samtidigt som dessa stöttas centralt med utbildning och erfarenhetsutbyte. Ett exempel är det nya affärsområdet NCC Green Industry Transformation, som stödjer kunder inom den stora industriella omställningen i Norden.
NCC vidareutvecklar sin kompetens inom specifika områden för att skapa unika positioner och öka kundvärdet. Exempel inkluderar sjukhus, badhus och vattenreningsanläggningar. NCC satsar också på att dela denna kompetens inom hela företaget.
Att nå NCC:s strategiska mål kräver en kultur med konsekventa och tydliga beteenden som skapar rätt förutsättningar i företaget och gör det möjligt att nå våra affärsmål.
NCC skapar stora datamängder, och effektiv kunskapsdelning kräver strukturerad och lättillgänglig information. Detta gör det möjligt att bättre utnyttja koncernens samlade kunskap, fatta data-informerade beslut och därmed öka kundvärde, produktivitet och konkurrenskraft.
En modern och framtidssäkrad IT-miljö för att möjliggöra effektivt arbete och ökad digitalisering.
NCC har ambitionen att vara ledande när det gäller expertis inom byggprocessen. Det kräver att NCC kan attrahera, behålla och utveckla medarbetare och att vi ständigt vässar vår kompetens inom viktiga kunskapsområden.
Genom att integrera inköp och leveranskedjor i NCC:s projekt kan vi maximera leverantörernas kompetens, förbättra upphandlingar och optimera resursanvändning. Detta stärker samarbetet, ökar effektiviteten och säkerställer högkvalitativa leveranser i tid och inom budget.
Att hantera projektkostnader effektivt från början till slut är avgörande för att leverera värde för kunderna och för att skapa långsiktig konkurrenskraft. Detta kräver en omfattande förståelse av kundvärdet, noggrann planering, god riskhantering och tydlig kostnadskontroll.
NCC ser ett stort värde i att tidigt involvera kunder i byggprocessen. NCC möter kundernas varierande krav genom att anpassa sälj- och anbudsprocesser lokalt, samtidigt som dessa stöttas centralt med utbildning och erfarenhetsutbyte. Ett exempel är det nya affärsområdet NCC Green Industry Transformation, som stödjer kunder inom den stora industriella omställningen i Norden.
NCC vidareutvecklar sin kompetens inom specifika områden för att skapa unika positioner och öka kundvärdet. Exempel inkluderar sjukhus, badhus och vattenreningsanläggningar. NCC satsar också på att dela denna kompetens inom hela företaget.
NCC arbetar kontinuerligt och i nära dialog med kunder och andra intressenter för att bidra i omställningen till ett mer hållbart samhälle.
NCC:s bidrar till att realisera Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen. Det gemensamma hållbarhetsramverket utgör utgångspunkten för koncernens hållbarhetsarbete. Det finns koncerngemensamma mål inom två områden: Klimat och energi samt Hälsa och säkerhet. Utöver de koncerngemensamma hållbarhetsmålen sätter affärsområdena verksamhetsspecifika hållbarhetsmål som kontinuerligt följs upp.
Olycksfallsfrekvens
(LTIF 4 - Arbetsrelaterade olyckor med över fyra kalenderdagars frånvaro per en miljon arbetade timmar)
Minskning av CO2e/MSEK sedan 2015. Scope 1 & 2.
NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Under 2024 var verksamheten indelad i sex affärsområden.
NCC har sex affärsområden:
Bygger, renoverar och underhåller infrastruktur för resor, transporter, energi, vattenrening och anläggningar för basindustrin i Sverige, Norge och Danmark. Med expertis som omfattar hela kedjan från rådgivning i tidiga skeden, projektering och konstruktion till produktion och underhåll, förverkligar vi tillsammans med våra kunder projekt med positiv påverkan på samhället.
Nettoomsättning (MSEK)
Bygger och renoverar bostäder, kontor, hotell, vårdbyggnader, skolor, sportanläggningar och offentliga byggnader för offentliga och privata kunder i Danmark, Finland och Norge. Med hög kompetens inom hållbarhet, säkerhet, digitalisering och partnering utvecklar NCC Building Nordics projekt tillsammans med kunder i tidiga skeden.
Nettoomsättning (MSEK)
Bygger och renoverar bostäder, kontor, hotell, vårdbyggnader, skolor, sportanläggningar och offentliga byggnader för offentliga och privata kunder i Sverige. Med hög kompetens inom hållbarhet, säkerhet, digitalisering och partnering utvecklar NCC Building Sweden projekt tillsammans med kunder i tidiga skeden.
Nettoomsättning (MSEK)
Utvecklar, producerar och säljer stenmaterial och asfaltprodukter till bygg- och infrastrukturprojekt i Sverige, Norge och Danmark samt stenmaterial i Finland. Verksamheten bildar en naturlig förädlingskedja som också är väl integrerad med NCC:s bygg- och anläggningsverksamhet.
Nettoomsättning (MSEK)
Utvecklar, hyr ut och säljer fastigheter med fokus på kontorsfastigheter. Med hög expertis som omfattar hela kedjan från konceptualisering av enskilda projekt till utveckling av stadsdelar, och med stort fokus på hållbarhet och samarbete med våra kunder, skapas flexibla och verksamhetsanpassade fastighetslösningar på tillväxtmarknader i Norden.
Nettoomsättning (MSEK)
I januari 2024 startade NCC ett nytt affärsområde, NCC Green Industry Transformation. Det är NCC:s fokuserade insats för att stödja industrin i den pågående gröna omställningen i Norden. Genom NCC:s långa erfarenhet av att driva stora, komplexa projekt, och komma in tidigt i processen kan vi som entreprenör bidra med både resurser och specialistkompetens för att möjliggöra industrins omställning. I huvudsak arbetar affärsområdet med megaprojekt och ny teknik.
NCC Green Industry Transformation är en långsiktig satsning och redovisas tills vidare under Övrigt och Elimineringar i årsredovisningen.
Ett avgörande sätt att få ut värdet av att vara ett stort byggbolag är att identifiera och dela den kunskap som finns i bolaget. Under 2024 har NCC:s cirka 11 800 medarbetare utvecklat och drivit processen framåt i byggprojekt över hela Norden tillsammans med våra kunder.
Expertis och erfarenhet gör att våra projektteam kan förutse och hantera de utmaningar och möjligheter som uppstår under en byggprocess och föreslå proaktiva lösningar till kund.
Att attrahera, behålla och utveckla de bästa medarbetarna i branschen är avgörande för NCC:s konkurrenskraft. Vi måste ständigt vässa vår kompetens inom viktiga kunskapsområden. Tydliga och motiverande karriärmöjligheter och vår utbildningssatsning NCC Academy är därför viktiga för oss.
Medelantal anställda 2024
Högt medarbetarengagemang (från NCC:s medarbetarundersökning)
Goda karriärmöjligheter (från NCC:s kandidatundersökning)
Medarbetarnas engagemang och expertis är nyckeln till NCC:s framgång. För NCC är det avgörande att erbjuda utvecklingsmöjligheter under hela karriären.
NCC skapar framtidens miljöer för boende, arbete och infrastruktur. Vi utvecklar våra medarbetare, genomför komplexa projekt och levererar smarta hållbara lösningar som svarar på både stora och små utmaningar.
Här kan du ladda ner hela eller delar av vår årsredovisning. Du kan välja mellan att ladda ner hela årsredovisningen som PDF-fil eller ESEF-fil genom att välja i drop-down menyn. Om du vill ladda ner delar kryssar du i dem nedan och klickar sedan på ”Ladda ner valda delar”.
Här kan du se alla våra tidigare årsredovisningar
Tidigare årsredovisningarNCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2024 omsatte NCC ca 62 miljarder SEK och hade 11 800 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.